Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Ämnesinnehåll i närstudie

Publicerad:2010-01-28
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Anna Wernberg har i sin avhandling Lärandets objekt. Vad elever förväntas lära sig, vad görs möjligt för dem att lära och vad de faktiskt lär sig, studerat vad eleverna lär sig under en lektion. Resultatet pekar mot att lärarna måste problematisera hur det som eleverna lär sig i skolan förhåller sig till läroplanen.

Anna Wernberg

Född 1971
i Marieholm

Disputerade
2009-12-18

vid Umeå universitet med avhandlingen:

Avhandling

Lärandets objekt. Vad elever förväntas lära sig, vad görs möjligt för dem att lära och vad de faktiskt lär sig under lektionerna

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har alltid varit intresserad av hur elever lär. När jag läste D-kursen i pedagogik fick jag kontakt med Mona Holmqvists projekt Lärandets pedagogik och genom det började jag arbeta med och intressera mig för learning study.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har gjort learing studies tillsammans med lärare i årskurs tre och fyra. Learning study innebär att till exempel ett lärarlag tillsammans planerar en lektion med ett specifikt ämnesinnehåll. En av lärarna genomför sedan lektionen, och därefter träffas lärarna för att utvärdera och revidera lektionen som sedan upprepas i en ny elevgrupp. I min studie har jag ingående studerat lärandets objekt, det vill säga det ämnesinnehåll som eleverna förväntas lära sig under en lektion. Jag har tittat på hur innehållet i lektionerna formas och hur elevernas lärande förändras under resans gång.

Vilka är de viktigaste resultaten??

– Jag har sett att det är problematiskt för lärarna att formulera om läroplanens mål till ett lektionsinnehåll. Ett sätt att hantera detta är att arbeta med learning study och lärandeobjekt. Av de lärandeobjekt som lärarna valde att arbeta med hade de initialt ofta bilden av att eleverna redan behärskade en del av innehållet. Ta till exempel likhetstecknet, något som behandlas redan i de tidiga skolåren för att sedan många gånger lämnas oreflekterat. När vi inledde studien menade lärarna att eleverna hade likhetstecknets betydelse klart för sig, men när vi tittade närmare på elevernas förståelse av likhetstecknet visade det sig att så inte var fallet. Jag har sett att lärarna måste problematisera vad det innebär att lära sig något. De måste fundera över vad eleverna lär sig och att detta inte alltid följer målformuleringen i läroplanen.

Vad överraskade dig?

– Det är nog det att de på ett sätt så banala frågorna, som de behandlade lärandeobjekten, kan omfatta så mycket och vara så rika.

Vem har nytta av dina resultat?

– Det är ju i första hand lärarna som kommer att ha glädje av dem. Men även politiker borde kunna ha nytta av resultaten. För att eleverna ska prestera bättre räcker det inte med att enbart förtydliga eller utöka målen. Man måste också veta vad eleverna behöver lära sig, och den frågan måste lärarna själva äga och utveckla genom sin yrkeskompetens.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev