Antipluggkultur kan brytas med normkritik och studieteknik

Samtal om studieteknik och möjligheten att bli bra i sina skolämnen. Det är nycklar för att bryta antipluggkulturer bland pojkar, visar Fredrik Zimmerman i sin forskning.

Fredrik Zimmerman
Fredrik Zimmerman

Född 1978
Bor i Borås

Disputerade 2018-03-08
vid Göteborgs universitet


AVHANDLING
Det tillåtande och det begränsande. En studie om pojkars syn på studier och ungdomars normer kring maskulinitet

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag arbetar som lärarutbildare och har alltid varit intresserad av barn- och ungdomsforskning i allmänhet och könsnormer i synnerhet. Eftersom unga befinner sig så stor del av sin tid i skolan är det en central plats för frågor om normer kring kön.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om pojkars skolprestationer på en skola med en dominerande pluggkultur bland pojkarna. Tidigare forskning visar att normer kring maskulinitet skapar antipluggkulturer. Det anses feminint eller mesigt att vara ambitiös, vilket bidrar till pojkars generellt sämre resultat i skolan.

– Jag har under tre månader följt två högstadieklasser på i en skola som utmärks av att alla elever öppet kan studera ambitiöst utan att bli retade. Totalt ingår cirka 40 elever, de är jämt fördelade mellan könen och lika många från arbetar- respektive medelklasshem. En fjärdedel av eleverna har invandrarbakgrund. Utöver observationer har jag samtalat och intervjuat eleverna om deras syn på studier, status och vad som bidrar till hög status.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att skolan lyckats skapa en kultur där det inte är negativt eller mesigt att vara ambitiös. En viktig poäng är att det här gynnar båda könen. Flera flickor i studien berättade att de gått på andra skolor och där medvetet låtit bli att svara på lektioner, just för att undvika att uppfattas som ambitiös och därmed bli retad.

– Vad som genomsyrar den här skolan är att lärarna hela tiden pratar med eleverna om studieteknik och möjligheten att utvecklas. Tidigare studier visar att pojkar fokuserar på de ämnen de anser sig vara bra på. Flickor utgår däremot från tanken om att de kan bli bra på alla ämnen, en inställning som också gynnar dem. Lärarnas tal om studieteknik i kombination med ett synsätt om att kunna ”bli bra”, är därför viktiga faktorer för att skapa en positiv studiekultur.

– Pojkarna på den här skolan har bättre studieresultat jämfört med rikssnittet, men når ändå inte upp till samma nivå som tjejerna i sin klass. Det här kan bottna i att flickor generellt har högre självdisciplin, vilket tidigare forskning visar. Flickor utvecklar redan i tidig ålder en självdisciplin utifrån förväntningar om att de ska ta visa mer omsorg och ta mer ansvar både om sig själva och andra. Detta förstärks av att vuxna använder ett mer utvecklat språk när de pratar med flickor. Flickor blir därmed mer förberedda för studier men de utvecklar också förmågor att läsa av hur andra – lärare – vill ha det, vilket gynnar dem i skolan.

– För att utmana könsnormer och bryta antipluggkulturer måste pojkar redan när de är små fostras i att visa mer omsorg, ta ansvar och tilltalas med ett mer komplext språk. Det här kan vara svårare än man tror. Jag såg exempelvis hur lärare direkt agerande när killar på skolan uttalade sig kränkande mot tjejer. Men när det omvända skedde eller när killar var kränkande mot varandra markerade inte lärarna alls lika tydligt. Detta medförde att pojkarna ansåg att det var givet att pojkar ska visa sig tuffa och tåliga, men att flickorna fick visa andra känslor.

Vad överraskade dig?

– Hur nyanserat pojkarna reflekterande kring hur de modellerar med sitt handlade för att bli socialt accepterade. Jag förvånades över att de så öppet pratade om frågor kring status och om att de hade känslor som de inte visade.

Vem har nytta av dina resultat?

– Främst lärare, både i förskola och skola. Men även skolledare och skolpolitiker. Jag hoppas min forskning kan bidra till kunskap om hur skolan kan arbeta med normkritik och studiemotivation.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-03-13 14:18 av Hedda Lovén
Sidan uppdaterades 2018-04-12 11:14 av Hedda Lovén


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Estetiska ämnen
  Skolporten nr 6/2018 – ute nu!

Tema: Estetiska ämnen

Vilken plats har de estetiska ämnena i skolan? Bidrar de till bättre resultat i andra ämnen? Eller är de helt enkelt viktiga i sin egen rätt? Intervju: Tillbaka till skolan. Psykologen Malin Gren Landell brinner för att minska elevers skolfrånvaro.

Köp digitala lösnummer!
Fortbildning
”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

Karolina Wirdenäs, docent i nordiska språk, berättar om vikten att arbeta mångsidigt i undervisningen med skrivutveckling.

Läs intervjun
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Effekten av en lärare

Den amerikanska ekonomiprofessorn Eric Hanushek är respekterad världen över för sin forskning. Och han skräder inte orden om lärarkvalitetens betydelse för elevernas resultat.

Resultatdialog 2018

Resultatdialog presenterar svensk utbildningsvetenskaplig forskning som finansieras av Vetenskapsrådet. Sedan år 2005 har resultat från aktuella forskningsprojekt sammanfattats inom ramen för Resultatdialog, dels på en årlig konferens, dels i en antologi som kan laddas ner från Vetenskapsrådet.se. Läs antologin här (pdf).

Barn som gått i förskola har högre lön som vuxna

Längre utbildning och högre lön. Det är de långsiktiga effekterna av att gå i förskola. Däremot påverkas inte de kognitiva färdigheterna, visar en översikt av internationell forskning.

Låt det få ta tid

Glöm det ”magiska trollspöet.” Det tar tid att bygga upp en högkvalitativ elevhälsa. Varje skola måste arbeta utifrån sin verklighet. Det anser forskaren Pia Skott.

Arne Engström: Kontrareplik till Andreas Ryve

Arne Engström ger en motreplik till Andreas Ryve med flera angående effekten av storskaliga matematiksatsningar. Effekterna är svåra att påvisa och matematikutvecklingsresurser ska därför inte slösas bort på ineffektiva satsningar, menar Arne Engström.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats