Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Att lära med montessoripedagogiken

Publicerad:2012-11-27
Uppdaterad:2012-11-28
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Kerstin Signert
Kerstin Signert

Född 1949
i Göteborg

Disputerade 2012-11-09
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Variation och invarians i Maria Montessoris sinnestränande materiel

Hur går lärandet egentligen till när förskolebarn använder sig av montessoripedagogikens sinnestränande materiel? Det har Kerstin Signert forskat om.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat som universitetsadjunkt i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet sedan 1993. Från början är jag lågstadielärare och blev intresserad av montessoripedagogiken när Lgr80 kom och jag fick en blind elev i klassen.

– Jag kom in på forskarutbildningen med C-uppsatsen, som också blev boken ”Maria Montessori – Anteckningar ur ett liv”. Där ville jag undersöka något som gick att titta på praktiskt och som gick att ge till lärare. Det blev montessoripedagogikens sinnestränande materiel.

Vad handlar avhandlingen om?

– Att försöka förstå och hitta Montessoris lärandeteori. Jag har gjort det med hjälp av variationsteorin och haft den som verktyg när jag analyserat de sinnestränande materielen. Först filmade jag i skolan, men det var på förskolan jag tydligt såg hur barnen lärde sig och använde materielen när de tränade sina sinnen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att man kan lära montessorilärandeteorin med den moderna variationsteorin. Den som inte förstår variationsteorin kan förstå den lättare med hjälp av mitt arbete.

– Det är inte de sinnestränande materielen i sig som är montessoripedagogikens undervisningsmetod. Det är den systematiska användningen av variation och invarians som leder till att sinnena formas.

– Montessorilärare lär sig att hålla sig i bakgrunden och att låta barnen komma fram till vad de ska lära sig. Men under filmandet upptäckte jag att lärarna är alldeles för mycket på och lotsar fram barnen när de skulle använda de sinnestränande materielen. Om barnen får använda det för sig själva först, och sedan diskutera vad de gjorde, förstår de sitt eget lärande bättre. Barnen måste få pröva sina hypoteser först.

Vad överraskade dig?

– Att lärarnas rädsla för att inte visa materielen rätt gjorde att de tog över. Och i början, att jag hittade den bok som Maria Montessori skriver att hon inspirerats av. En bok av en fransk läkare, Séguin, som hon hittade i ett bibliotek i England och som jag hittade på nätet, nyutgiven 1977. Det som Séguin utvecklade 1866 var det som Montessori utvecklade till sin undervisning. Referenserna går tillbaka till medicinen, något som den moderna pedagogiska variationsteorin inte sett tidigare.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag har talat för läkare som blev intresserade av variationsteorin i sin läkarutbildning. Men det jag kommit fram till är av intresse för alla lärare. Alla som på något sätt lär ut. I USA används montessorisinnesträning för alzheimersjuka patienter.

Gunilla Nordin

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev