Hoppa till sidinnehåll
Elevinflytande

Att ta eget ansvar för inlärningen

Publicerad:2011-08-25
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Aud Torill Meland visar i sin avhandling Ansvar for egen læring. Intensjoner og realiteter i en norsk videregående skole hur elever och lärare hanterar och tar ansvar för lärandet när det saknas direkt styrning.

Aud Torill Meland

Född 1965
i Haugesund, Norge

Disputerade
2011-06-15

vid Göteborgs universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Ansvar for egen læring. Intensjoner og realiteter i en norsk videregående skole.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Mitt intresse för ansvaret för lärandet stimulerades av olika saker. Bland annat hur mina studenter på lärarutbildningen pratade om ansvar för sitt eget lärande. Flera av eleverna, som arbetade i skolan, berättade att de lagt grunden till ansvar för sitt eget lärande när de var borta från klassen. Detta innebar att det inte sattes in någon vikarie, utan att eleverna fick lära på egen hand och arbeta med olika uppgifter.

Vad handlar avhandlingen om?

– I avhandlingen försöker jag visa hur fenomenet ansvar för sitt eget lärande förstås, operationaliseras och upplevs av studenter och lärare inom två utbildningar i en norsk gymnasieskola. Eftersom jag antar att ansvar för sitt eget lärande ses i ljuset av studenter som självreglerande, var det min ambition att visa hur elever och lärare utifrån det perspektivet hanterar det praktiskt i skolverkligheten. Jag ville också förklara varför elever och lärare hanterar och relaterar till självreglerande lärande (eget ansvar) på det sätt de gör, genom att undersöka skolan utifrån ett sammanhang för studier och undervisning.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Lärarna menar att ansvaret för eget lärande innebär att studenterna ska kunna arbeta självständigt och uppvisa en inre självdisciplin och självbehärskning utan inblandning från lärare. Ansvaret upplevs som ”att göra”, men med friheten ”att utföra”.
Lärarna delar in eleverna efter dem som tar ansvar och de som inte kan hantera frihet. De som tar ansvar är inte så beroende av lärarnas insatser, men många gör inte mer än vad de tycker att de behöver.
Eleverna inser betydelsen av att kunna ta ansvar men de saknar engagemang och inflytande, vilket gör att de minimerar sin egen insats. Skolarbetet uppfattade de som mekaniskt, något som går på rutin och är styrt.

Vad överraskade dig?

– Hur lärare och elever hanterar ansvar för eget lärande. Eleverna tycker att lärarna presenterar visioner och mål via kollektiv instruktion och fråntar eleverna möjligheten att påverka innehållet. Och att det saknas anpassning till olika elevers förutsättningar och förkunskaper.
Lärarna å sin sida anser att ledningen, rektorn, presenterar visioner och mål via kollektiv instruktion och fråntar lärarna möjligheten att påverka innehållet. Och att det saknas anpassning till olika lärares förutsättningar och förkunskaper.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas självklart att mina resultat kan komma till nytta för både lärare, skolledning och elever.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev