Hoppa till sidinnehåll
Undervisning

Avatarteknik effektivt verktyg för att träna relationskompetens

Publicerad:9 september
Åsa Lasson
Skribent:Åsa Lasson

Att bygga relationer med elever är en viktig del av läraryrket. Sofia Lindbergs forskning visar att virtuella simuleringar med avatarer är ett effektivt sätt för blivande speciallärare och specialpedagoger att träna relationskompetens.

Forskaren Sofia Lindberg.
Sofia Lindberg.
Sofia Lindberg

Bor i Vinslöv
Född år 1982

Disputerade 2025-05-23
vid Högskolan Kristianstad

Avhandling

Att träna relationskompetens med avatarer. Virtuella simuleringar som verktyg för framtidens speciallärare och specialpedagoger

Varför blev du intresserad av ämnet?

− Jag arbetade sedan tidigare som lärarutbildare och är intresserad av hur lärare kan etablera och utveckla positiva och stödjande relationer med elever. Vi vet att lärare- och elevrelationer är ett område som lärare känner sig osäkra på. De beskriver relationsarbetet som den mest komplexa aspekten av yrket. En följdfråga blir då hur lärarutbildningen kan bli bättre på att bidra till utvecklingen av blivande lärares, speciallärares och specialpedagogers relationskompetens.

− Det som satte igång mitt intresse var att vi i den specialpedagogiska programgruppen gjorde en studieresa till Los Angeles. Vi besökte bland annat ett universitet där vi fick testa avatarteknik, och vi såg att den kunde användas som ett sätt att träna utmanande interaktioner. Då ställde vi oss frågan om tekniken skulle kunna hjälpa oss i att överbrygga det glapp som vi har mellan teori och praktik.

Vad handlar avhandlingen om?

− Den handlar om hur vi kan använda virtuella simuleringar med avatarer för att stödja utvecklingen av speciallärares och specialpedagogers relationskompetens. Jag har undersökt både hur vi kan stödja relationskompetens generellt och hur vi kan stödja relationskompetens i mötet med elever med neuropsykiatriska svårigheter. Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling som består av fyra delstudier. Den inleds med en systematisk forskningsöversikt där jag undersöker vilka lärarkompetenser som virtuella simuleringar stödjer utvecklingen av, hur lärarna uppfattar simuleringarna och vilka för- och nackdelar man kan se med det. Sedan har jag gjort en efterföljande delstudie där jag testar vilka möjligheter och begränsningar som tekniken har.

− Slutligen har jag gjort två mer omfattande delstudier med fler studenter. I de studierna var vi intresserade av hur blivande speciallärare och specialpedagoger uppfattar relationskompetens och hur relationskompetensen tar sig uttryck i möten med avatarer. I den tredje delstudien tittar vi på relationskompetens generellt och i den fjärde delstudien går vi specifikt in på hur det tar sig uttryck i mötet med neuropsykiatriska svårigheter.

Vilka är de viktigaste resultaten?

− Forskningsöversikten visar att forskningen om virtuella simuleringar och relationskompetens är ytterst begränsad. Utifrån mina empiriska studier så ger avhandlingsprojektet kunskap om hur speciallärare och specialpedagoger förstår relationskompetens och hur den manifesteras. Sammantaget skulle jag säga att resultaten tyder på att virtuella simuleringar med avatarer är ett fruktbart sätt för att träna relationskompetens. De visar att det finns nya sätt som vi kan träna relationskompetens på inom våra lärarutbildningar.

− I avhandlingen etablerar vi begreppet virtuell relationskompetens. Det är viktigt för att förstå att när vi arbetar med relationskompetens i virtuella simuleringar så är det en speciell sorts relationskompetens vi tränar. Den virtuella relationskompetensen är ett möte mellan en människa och en avatar, och jag tänker att vi måste ha en ödmjukhet inför att det är något annat. Min förhoppning är att genom att vi tränar den här virtuella relationskompetensen kan det i nästa led få effekter för relationskompetensen i mötet mellan lärare och verkliga elever.

Resultaten tyder på att virtuella simuleringar med avatarer är ett fruktbart sätt för att träna relationskompetens.

Sofia Lindberg

Vad överraskade dig?

− Det jag framför allt förvånades av var att det inte bara gick att träna verbal relationskompetens, utan också att tekniken möjliggjorde att träna icke-verbala aspekter av relationskompetens. Det var också förvånande att studenterna uppfattade relationskompetens på så olika sätt, och att det var väldigt olika kvalitet i deras relationskompetens. Det tyder på att det finns ett behov av att vi som lärarutbildare stödjer studenterna i hur de riktar blicken mot kvaliteten på interaktionen och att vi också stödjer dem i att utveckla en högre grad av samklang i sina relationer.

Vem har nytta av dina resultat?

− Lärarutbildare är en självklar grupp som kommer att ha nytta av dem. Resultaten visar att relationer inte är något vi bara behöver läsa och skriva om, det är också något som vi kan praktisera inom lärarutbildningen. Jag tänker också att skolledare har nytta av resultaten eftersom de skulle kunna låta redan utbildade lärare få kompetensutveckling inom detta. Även lärare, speciallärare och specialpedagoger kan läsa artiklarna för att förstå fenomenet relationskompetens.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk