Hoppa till sidinnehåll
Intervju

”Barnrättskonventionen måste in mer i vardagen”

Publicerad:2009-09-02
Uppdaterad:2012-03-29
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

För att förverkliga FN:s konvention om barnets rättigheter måste vi fråga barn vad de vill vara med och bestämma, och hur. Annars blir klassrådet lätt en skendemokrati, menar Nina Thelander som har intervjuat skolbarn i Sverige och Kenya.

Nina Thelander

Född 1962
i Svanskog, Värmland

Disputerar
2009-09-11
vid Karlstads universitet

Avhandling

We are all the same, but… Kenyan and Swedish school-children

Hur blev du intresserad av ämnet?

– Jag har faktiskt ett väldigt starkt minne från min egen skoltid av en tidigare FN-soldat som kom på besök och talade om mänskliga rättigheter. Under min tid som gymnasielärare har jag jobbar med de här frågorna och även sen jag blev adjunkt här på Karlstads universitet 1997. Jag har jobbat med utbytesprojekt i Kenya och det blir så tydligt där att barns villkor ser så olika ut.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har intervjuat 12-15-åringar i Sverige och Kenya om hur de ser på sina rättigheter. De har fått läsa artiklar ur FN:s barnrättskonvention och sen har vi diskuterat dem i grupper med tre barn i varje. Det är inte någon jämförelse mellan länderna utan jag ville helt enkelt få barns perspektiv på sina rättigheter, oavsett var de bor.

Vad är resultatet och dina viktigaste slutsatser?

– Både i Sverige och Kenya pratar barnen mer om barns behov än om rättigheter. Det är framför allt behov av skydd och stabila relationer med vuxna och jämnåriga.De demokratiska rättigheterna verkar inte vuxenvärlden ha förmedlat lika tydligt. Några av de svenska barnen berättade om sina klassråd som en fullständigt kaosartad tillställning. Läraren hade förklarat att det här står det att ni ska få ha och det ska ni sköta själva. Men barnen ville hellre att någon vuxen skulle vara med, för att det skulle bli mer ordning i diskussionerna.

– De ville också ha mer riktiga frågor att ta ställning till, nu upplevde de det som väldigt oviktiga frågor, som mjukt eller hårt toapapper på skoltoaletterna. De uttryckte en förståelse för att de inte kunde bestämma allt, men de ville bli tillfrågade om sånt som engagerar dem, till exempel läxor och schema. I de kenyanska skolorna användes inte klassråd på samma sätt utan istället kunde eleverna framföra sina frågor och funderingar i en förslagslåda som togs upp i den gemensamma veckosamlingen.

– Båda grupperna säger att alla är lika mycket värda men de har också lärt sig att det finns många undantag, till exempel om man är flicka, fattig eller svartare än andra. Alla verkar också se det som att konventionen gäller andra barn, som har det riktigt svårt. Inte något som handlar om deras egen vardag.

Hittade du något under arbetets gång som överraskade eller förvånade dig?

– Kanske att det var så mycket som var gemensamt för länderna. Skolan ser ju ganska lika ut och barn i den åldern funderar på ungefär samma frågor, om hur man ska klara sig i skolan, klara sina läxor och hinna med det man ska göra efter skolan.

Vem har nytta av dina resultat?

– Egentligen alla som jobbar med barn och är intresserade av mänskliga rättigheter men jag tror att särskilt lärare kan ha nytta av resultaten.

Hur tror du att dina resultat kan påverka arbetet i skolan?

– Jag har en modell som kan vara till hjälp för att få in ett barnrättsperspektiv mer i vardagen. Den finns att läsa i min avhandling. Jag tycker att klassrådsexemplet visar på något motsägelsefullt, när man har en idé om att barn ska vara med och bestämma men inte frågar dem vad de vill bestämma och hur.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev