Barns samspel bortom förskolans väggar

Hörnet av sandlådan blir ofta en plats för samspel i förskolan. Det visar Carina Berkhuizens forskning om hur barn och pedagogers samspel villkoras av fysisk och social miljö på förskolegården. Platsskapande processer i en mobil förskola har undersökts i samma avhandling.

Carina Berkhuizen
Carina Berkhuizen

Född 1970
Bor i Lund

Disputerade 2021-06-04
vid Uppsala universitet


AVHANDLING
Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola

Varför blev du intresserad av ämnet?

– När jag arbetade som förskollärare fascinerades jag av hur fysisk miljö inverkade på det barnen blev intresserade av. Jag började fundera på hur jag som förskollärare och den fysiska miljön samverkade för vad som möjliggjordes för barnen. Dessutom tyckte jag att det var spännande att se hur barn använde de rumsligheter och material de fick tillgång till. Jag tycker fortfarande att detta är väldigt fascinerande. Det är inte alls säkert att en plats som är vikt för barn används av barnen på det sätt som vi vuxna hade tänkt oss.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om barns samspel bortom förskolans väggar, vilket också är en del av rubriken på min avhandling. Mer specifikt om hur yngre barns möjligheter att samspela med varandra och pedagoger villkoras av fysisk och social miljö på förskolegården. Men också om platsskapande processer i olika miljöer i mobil förskoleverksamhet. Avhandlingen bygger till stor del på observationer av barns samspel på tre förskolegårdar samt i en mobil förskola som använder en buss dagligdags för att åka till olika destinationer. Mobila förskolor har inte funnits så länge. Det finns drygt 50 i hela landet och det är först på senare år, bland annat i det projekt som jag deltar i, som denna nya rumslighet börjat studeras. Jag har genom att lyssna in och se vad barnen gör och berättar försökt att närma mig barnens perspektiv angående hur de kan samspela och skapa plats i de rumsligheter som erbjuds dem. Barnen i den första studien var mellan 1-3 år och de barn som lyfts i studierna i den mobila förskolan är i åldern 3-4 år.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att vissa delar av förskolegårdarna blir så kallade samspelsknutpunkter och samspelsstråk. Sandlådorna, ofta ena hörnet, visade sig exempelvis vara betydelsefulla punkter där barn och pedagoger samlades och lekte tillsammans. Om en sådan plats dessutom gav pedagogerna möjlighet till uppsikt över andra delar av gården behövde inte pedagogen gå ifrån ett pågående samspel. Ett viktigt resultat är alltså hur fysisk miljö på olika sätt kan villkora barns samspelsmöjligheter, såväl barn sinsemellan som mellan barn och pedagoger. Fysisk miljö har till exempel betydelse för hur, och om, pedagoger kan vara med och bidra i barns samspel. Om vissa delar av en förskolegårds fysiska miljö upplevs som otrygg ur en säkerhetsaspekt är det där pedagogerna kan behöva vara och då kan det förhindra att de är med i samspelssammanhang som är på annat håll.

– Ytterligare ett resultat är artefakternas, eller leksakernas, betydelse för barns möjligheter att vara med i samspel. Om det bara finns ett par av en speciell leksak, exempelvis leksaksgrävskopa, kan det försvåra när fler än två barn vill vara med i samma lek. Å andra sidan såg jag hur ett barn skapade sig en plats i leken genom att ta till en annan leksak i väntan på att den åtråvärda grävskopan skulle bli ledig.

– I den mobila förskolan låg mitt fokus på barnens platsskapande processer. Här uppmärksammade jag hur barnen skapade egna så kallade ”play-places”, vilket var både platser utomhus och i förskolans buss, med varierande slag av naturmaterial och annat löst material. Något jag slogs av var hur mycket fantasilek barnen i den mobila förskolan ägnade sig åt. Fordon var ett återkommande tema och barnen kunde leka att en stengärdsgård var endera ett flygplan eller tåg, medan fantasifull fordonslek i bussen kunde inkludera såväl buss som båt. Den mobila förskolan lagade ofta mat utomhus, vilket också var något som barnen ofta gjorde en lek av. Säkerhetsbältesanvändning, reparation av fordon samt hur man går tillväga för att laga mat över eld var sådant som förhandlades i barnens lekar. Ett annat viktigt resultat i den mobila förskolan var att pedagogernas val av destinationer beror på vad de planerar för aktiviteter och att tillgången till fysiska platser har betydelse för valen. I den mobila förskola jag studerade valdes främst naturmarker av olika slag.

Vad överraskade dig?

– I studien vid de tre förskolegårdarna överraskades jag särskilt av de rörliga samspelssammanhangen. Här var det särskilt intressant hur vissa artefakter, exempelvis dockvagnar användes av barn i deras samspel. Två barn kunde gå bredvid varandra, skjutandes på varsin dockvagn och spegla varandras rörelser. Själva dockvagnarna användes på annat sätt än vad de egentligen var ämnade till, de kunde lika gärna vara skottkärror, men de blev användbara i barnens samspel med varandra. Jag blev också förvånad över hur snabbt ett pågående samspel, på en fast plats med flera medverkande, kunde brytas då en pedagog var tvungen att gå ifrån.

– Det som överraskade mest i den mobila förskolan var att det var så mycket fantasilekar på gång. Men också att barns lek kunde fortgå trots att fysiska platser varierade. Jag överraskades också av att barnen regelbundet hade möjlighet att vara i och använda bussen då de lekte. Sammantaget visar mina resultat att den fysiska miljön har stor betydelse för platsskapande processer i förskolan och att både barn och pedagoger tydligt bidrar i dessa processer.

Vem har nytta av dina resultat?

– Främst forskare, förskollärare och rektorer men även de som arbetar med förskolegårdars och andra utemiljöers utformning, till exempel landskapsarkitekter och politiker. Min förhoppning är att resultaten kan öka förståelsen för vilken betydelse såväl social som fysisk miljö har för barns samspelsmöjligheter i förskolan. Jag hoppas också att resultaten kan sätta ljuset på pedagogers och barns agens i användandet av olika rumsligheter inom förskolan.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2021-06-16 16:00 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2021-06-18 11:27 av Susanne Sawander


Relaterat

Kroppslig kunskap har stor betydelse i förskollärares arbete

Stor del av förskollärares vardagspraktik kan förstås i termer av kroppslighet. De använder sina kroppar hela tiden, i rummet och i relationen till barnen. Ändå är det kroppsliga inte riktigt föremål för samtal och reflektion inom förskolan, visar Maria Pröckl i sin avhandling.

Rösten ger förskolans yngsta plats i det offentliga rummet

Genom en experimenterande forskningsmetod visar Christine Eriksson hur forskare tillsammans med pedagoger kan arbeta för att ge små barn möjligheter att genom rösten producera plats och utrymme i samhället.

Socialt kapital synliggör skillnader i psykisk hälsa

Tillitsfulla relationer med både vuxna och vänner är grundläggande för ungas välmående. Mikael Ahlborgs forskning visar även att unga som har problem i hemma också ofta har det i skolan.

Förenklad framställning av hållbar utveckling i läromedel

I läromedel framställs hållbar utveckling utifrån en tydlig mansnorm som osynliggör konflikter. Det konstaterar Elin Biström som undersökt hur hållbar utveckling beskrivs i tryckta läromedel.

Evig kamp för relevans bakom framgångsrika skolbibliotek

Bakom framgångsrika skolbibliotek finns en skolbibliotekarie som lägger mycket tid och energi på att skapa sig en position på skolan och bryta sin professionella isolering. Skolledare behöver mer kunskap om vikten av ett väl fungerande skolbibliotek, säger Ulrika Centerwall.

Goda resultat med specialdidaktisk modell för elever med risk för lässvårigheter

Den specialdidaktiska modellen Response to Intervention (RtI) fungerar bra för att både upptäcka och förebygga lässvårigheter. Modellen ger goda resultat även på lång sikt, visar Camilla Nilvius forskning.

Snabba barn får mest plats i konstruktionsaktiviteter på förskolan

Kvicka och initiativrika barn får mest plats när det byggs och konstrueras på förskolan. Det visar Johan Boström som har undersökt konstruktionsaktiviteter i relation till teknik och genus.

Matematik skapas i leken på fritidshemmet

På fritidshemmet uppstår och skapas matematik i relation till lek och umgänge. Ofta helt spontant men ibland med ett tydligt mål och syfte, visar Anna Wallin i sin avhandling.

Lite utrymme för längre skapandeprocesser i förskoleateljén 

Förskoleateljén är styrd av rutiner och en målinriktad läroplan, vilket sätter stopp för möjligheten att få vara i en längre skapandeprocess. Det menar Yvonne Lindh som forskat i ämnet.

Fokus på textproduktion i skolans skrivundervisning

Elevers skrivande oftast stannar i klassrummet – de skriver för sig själva eller för att lämna in till läraren. Det medför att skrivande som kommunikation, deltagande och påverkan får liten plats i skrivundervisningen, visar Erika Sturk i sin avhandling.

Kulturell mångfald som resurs i elevers lärande

Det tar tid för lärare att förstå hur de kan använda elevers flerspråkighet och kulturella mångfald som resurs i lärande. Den slutsatsen drar Manuela Lupsa i sin avhandling om hur lärare omsätter nya kunskaper i sin undervisning.

Nyanlända föräldrar tar aktiv del i barnens förskola

Wiji Bohme Shomarys forskning visar att nyanlända föräldrar har stor handlingskraft och vilja att ta del av sina barns förskola. Men i statliga dokument framställs invandrade föräldrar som en grupp utan agens och i behov av stöd.

Olika möjligheter för lärande i naturvetenskap i förskolan

Olika handlingar formar undervisningen i förskolan i olika riktning, vilket också påverkar vilka möjligheter till lärande som skapas för barnen. Det visar Elin Eriksson i sin avhandling om undervisning som tar stöd av förproducerat material.

Utmaningar i lärares arbete med barns skolövergångar 

Lärarnas arbete med övergångar är en komplex process, visar Therese Weléns avhandling. Tydligt är också att övergången för barn i behov av särskilt stöd kan bli utmanande, framför allt i övergången mellan förskola och förskoleklass.

Flerspråkighet en möjlighet i förskolan

En ny avhandling tar avstamp i erfarenheterna från flyktingvågen år 2015 och vad som då fungerade bra i förskolor med många nyanlända barn. Ett tydligt resultat var hur viktigt det är med en förtroendefull relation till föräldrar, säger forskaren Åsa Delblanc.

Skattningsinstrument bidrar till bättre lärmiljö för barn med autism 

Genom att använda ett skattningsinstrument kan förskolor skapa en bättre övergripande lärmiljö för barn med autismdiagnos. Det visar Hampus Bejnös avhandling.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Ny metod utvecklar förståelse i matematik

Barn som redan i förskoleåldern utvecklar en djupare förståelse av tal blir bättre på matematik än de barn som lär sig genom att räkna fram- och baklänges ett steg i taget. Det visar forskning vid Göteborgs universitet som också prövat ut olika metoder för undervisning i matematik.

Boktips: Kreativa anpassningar

Specialpedagogen Veronica Ferm har läst en ny antologi om specialpedagogik i förskolan som vidgar begreppen om bemötande och bedömning av yngre barn.

Allt om specialpedagogik i förskolan

Maria Ohlsson, själv specialpedagog, har skrivit en heltäckande bok om specialpedagogiska förhållningssätt och metoder i förskolan.

Psychological theory may help boost student engagement

A psychological theory developed in the 1970s and 1980s may hold the answer to engaging students in classroom lessons. Erika Patall, associate professor of education and psychology, says research supports the theory as a teaching strategy focused on autonomy, competence and relatedness.

What role does social media use play in the youth mental health crisis? Researchers are trying to find out

Content, context and individual factors contribute to the effects of social media use, says research scientist David Bickham. While data shows potential harm from social media use, emerging research shows potential positive effects, and Bickham points out that there is a difference between the effects of watching TikTok videos and sending a direct message to a friend.