Hoppa till sidinnehåll
Favorit

Bättre bedömning av elevers kunskap med lärandet i fokus

Publicerad:2020-08-10
Uppdaterad:2020-09-11
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Helena Vennberg

Född 1969
Bor i Flurkmark

Disputerade 2020-04-03
vid Umeå universitet

Avhandling

Att räkna med alla elever: följa och främja matematiklärande i förskoleklass

Med lärandet i fokus blir det lättare att hitta elever som löper risk att få svårt med matematik tidigt. Det visar en avhandling av Helena Vennberg.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– När jag jobbade som specialpedagog tänkte jag att det måste finnas ett sätt att ta sig an elever som löper risk att hamna i svårigheter tidigt, innan problemen uppstått. Då började jag fundera på vad det finns för tidiga insatser som vi vet fungerar och tittade särskilt på matematik och de elever som är i riskzonen för att få svårigheter i ämnet.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om matematiklärande i förskoleklass. Jag har gjort en intervention där jag följt elever och lärare i klasser som arbetat med ett forskningsbaserat undervisningsmaterial, Tänka, resonera och räkna i förskoleklass, TRR. Dessutom har jag följt upp elevernas resultat på de nationella proven i årskurs tre.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Vi lever i en tid då vi har en stark tro på bedömning, och att bedömandet i sig ska leda till att lärandet förbättras. Min studie visar att när lärarna har ett starkt fokus på lärandet stärks deras möjlighet att identifiera och bedöma elevernas kunskap. När lärarna arbetade med TRR så kunde de hitta och hjälpa elever tidigt. De kunde till exempel stötta eleverna så att de inte hamnade i en del av de fällor som finns i matematiken och som kan vara svåra och reda ut senare. Om eleven hamnar i ett felaktigt tankemönster kan de mönstren vara svåra att bryta.

Vad överraskade dig?

– Att lärarnas förmåga att bedöma elevernas kunskap blev så mycket bättre. För att förstå vad de såg hos eleverna behövde lärarna prata mycket med varandra. Den diskussionen tycks ha bidragit till ett eget lärande hos lärarna som fick en ökad förståelse för vad barnen behöver kunna och hur det visar sig.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare både i förskoleklass och grundskolans yngre åldrar. Avhandlingen kan ge dem stöd i att utveckla sitt sätt att undervisa. Sen hoppas jag att huvudmännen ska förstå vikten av fortbildning som pågår lite längre, att man inte får en insats och sen är det över. Förändring kräver tid och att man får möjlighet att diskutera, utvärdera, utforska. Man kan inte bli lämnad ensam – utan det behövs naturliga diskussionsforum där man kan fundera tillsammans och komma vidare.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev