Hoppa till sidinnehåll
Arbetsmarknad

Bättre psykisk elevhälsa när föräldrar har höga förväntningar

Publicerad:2020-02-03
Uppdaterad:2020-02-19
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Melody Almroth

Född 1989
Bor i Solna

Disputerade 2019-12-06
vid Karolinska Institutet

Avhandling

Adolescents’ future academic prospects : predictors and mental health outcomes

Höga akademiska förväntningar på sig själv och hos föräldrar relaterar till bättre psykisk hälsa bland högstadieelever. Det visar Melody Almroth som forskat om sambandet mellan framtida studieplaner och mental hälsa hos unga.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Min masteruppsats handlar om ungdomars mental hälsa, ett ämne som jag menar är en av de viktigaste samhällsfrågorna idag. Därefter började jag arbeta i ett forskningsprojekt som bland annat undersökte vilka framtidsplaner unga tonåringar har. Det fick mig att bli nyfiken på hur skolsystem och arbetsmarknad påverkar unga människors framtidsplaner.

Vad handlar avhandlingen om?

– Övergripande om sambandet mellan framtida akademiska perspektiv och mental hälsa bland ungdomar och faktorer som påverkar ungdomars akademiska förväntningar. Knappt 4000 ungdomar i högstadieåldern har genom enkäter fått svara på vilka akademiska förväntningar har på sig själva: Huvudsakligen om och hur länge de planerar att plugga. Eleverna har också skattat sin egen psykiska hälsa utifrån frågor om bland annat depression, ångest och hyperaktivitet. I studien ingår även enkäter med föräldrar om deras förväntningar på barnens framtida studier. Därutöver har högstadielärare och elever i årskurs 9 svarat på enkäter om hur de uppfattar den pedagogiska och sociala miljön i sin skola.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att höga akademiska förväntningar både på sig själv och hos föräldrarna relaterar till bättre mental hälsa hos barnen. Ett positivt klimat i skolan, höga akademiska förväntningar och stöd från föräldrarna samt högre akademiska betyg och engagemang i skolan hos elever verkade förutspå höga akademiska förväntningar.

Vad överraskade dig?

– Idag pratas det mycket om akademisk stress bland unga. Därför hade jag inte förväntat mig att höga akademiska förväntningar från föräldrar skulle relatera till bättre psykisk hälsa bland ungdomarna. Men sedan insåg jag att akademisk stress och mål är inte nödvändigtvis samma sak.

Vem har nytta av dina resultat?

– För de som arbetar inom skolan kan de bidra till att skapa förståelse för hur förväntningar påverkar eleverna. Resultaten visar att man inte behöver vara så rädd för att sätta mål. Vidare hoppas jag att resultaten kan vara till nytta för forskningen i ämnet.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev