Bedömning viktig faktor för inlärning

Lisa Björklund Boistrup

Född 1960
i Katrineholm

Disputerade 2010-11-12

vid Stockholms universitet

läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan


AVHANDLING
Assessment Discourses in Mathematics Classrooms: A Multimodal Social Semiotic Study

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är intresserad av hur man kan dokumentera och reflektera över det eleverna lär sig, det är ett viktigt inslag i undervisningen. Jag har även arbetat i PRIM-gruppen med att göra nationella prov i många år så jag har ett tydligt bedömningsintresse.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om bedömning i matematikklassrum. Bedömning sker genom prov och diagnoser men inbegriper även de dagliga samtalen mellan lärare och elev.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag har uttolkat fyra olika sätt att hantera bedömning i matematikklassrum. Jag kallar det för fyra olika bedömningsdiskurser. De här diskurserna talar om vilken sorts feedback som äger rum, om det är elever som ger lärare feedback om undervisningen eller tvärtom. De visar också vad det är för matematik som är i fokus, om det är själva görandet, till exempel hur många uppgifter eleven har räknat, eller om det är matematiska processer som är i fokus.
– De fyra diskurserna är något som lärare kan förhålla sig till och använda som underlag för att reflektera över sitt sätt att bedöma.De är inte bundna till ett specifikt klassrum, i de matematikklassrum jag besökte hittade jag alltid minst två av de fyra diskurserna.

Vad överraskade dig?

– Jag blev överraskad av hur mycket feedback jag hittade. Jag hade inte tänkt på det här med tempo i klassrummet, men det verkar vara avgörande och hänger samman med vilket fokus som är möjligt i feedbacken. Störst möjlighet till matematiskt lärande gavs när man drog ner tempot i klassrummet vilket möjliggjorde ett fördjupat matematiskt resonemang mellan lärare och elev.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag tror att den kan vara ett redskap för lärare, men även för beslutsfattare som påverkar klassrumsarbetet. I förlängningen hoppas jag att elever kommer att ha nytta av min avhandling.

Sidan publicerades 2010-12-01 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 15:43 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
Varför vi tror att läsning kan lösa samhällets problem

Debatten om litteraturkanon i skolan har gjort frågan om läsning central. Nu ska forskarna reda ut varför vi tror att läsning kan lösa så många av samhällets problem. ”Det handlar mycket om kulturens starka ställning och att vi vill framstå som bildade,” säger Daniel Pettersson, professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.

Positiv effekt av egne klasser for elever med autisme

Elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) har større sjanse å fullføre skolen dersom de har gått i spesialklasser enn om de hadde gått i en ordinær klasse, viser dansk forskning.

Mer än kompetensutveckling krävs för att möta att elever med autism

Kompetensutveckling kring autism och nya sätt att anpassa undervisningen gör att personalen i förskola och grundskolan känner sig tryggare i sin undervisning. Eleverna har dock svårare att identifiera skillnader. Ny forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med autism ska få bättre förutsättningar.

New research review questions the evidence for special education inclusion

A new research review finds inconsistent benefits for students with disabilities who learn alongside general education peers.

Så får elever med autism det bättre i skolan

Barn med autism far ofta illa i skolan. Lärare vill lära mer om autism för att möta elevernas behov. Men forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med npf-diagnoser ska få det bättre i skolan.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser