Brist på resurser och kompetensutveckling sinkar läsundervisning

Yngre lärare använder betydligt fler strategier i sin läsundervisning jämfört med äldre kollegor. Skolhuvudmän brister i kompetensutveckling, konstaterar Lena Eckerholm som forskat om läsundervisning.

Lena Eckerholm
Lena Eckerholm

Född 1950
Bor i Västra Frölunda

Disputerade 2018-04-27
vid Göteborgs universitet


AVHANDLING
Lärarperspektiv på läsförståelse. En intervjustudie om undervisning i årskurs 4-6.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat som mellanstadielärare och specialpedagog i 35 år och därmed träffat många elever som haft både lätt och svårt med läsning. Genom åren har jag också märkt hur synen på undervisning i läsförståelse förändrats och utvecklats.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur lärare undervisar i läsning och läsförståelse. Jag har intervjuat 22 lärare i årskurs 4-6 från 10 olika skolor i sju kommuner. Frågor jag ställt är vad de lägger tonvikt på, hur de konkret arbetar med läsundervisning men också om hur villkoren, rent organisatoriskt, påverkar deras intentioner och möjligheter att undervisa på det sätt de vill.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Ett oväntat men viktigt resultat är att yngre lärare använder betydligt fler lässtrategier i sin undervisning jämfört med sina äldre kollegor. Lärare med längre erfarenhet har helt enkelt inte fått den kompetensutveckling som krävs för att hålla sig à jour med den senaste forskningen kring läsundervisning. En lärare sa: ”Det måste ju finnas bra sätt att undervisa elever som har svårt med läsning men jag vet inte hur jag ska göra.”  Avsaknad av ämnesfördjupning och kompetensutveckling för lärare bekräftas också i tidigare forskning.

– Genomgående pekar lärarna i studien på att brist på böcker, digitala verktyg, bra skolbibliotek begränsar dem att genomföra den undervisning de önskar. Ytterligare ett hinder är brist på specialpedagoger eller att deras tid inte räcker till.  Svaret som lärare får av sina chefer är att skolan inte har råd, vare sig med utrustning eller specialpedagoger.

Vad överraskade dig?

– I intervjuerna var det bara en av 22 lärare som själv tog upp vikten av att undervisa i övervakning av läsförståelse.  Av egen erfarenhet vet jag att många elever kan vara mycket bra på att läsa men ändå brista i läsförståelse. Övervakning av läsförståelse är centralt i läsundervisning, inte minst för att väcka och behålla ett fortsatt läsintresse.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare förstås men framför allt rektorer. Min avhandling visar att det behövs en tydligare organisation kring kompetensutveckling för lärare.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-06-07 13:45 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-08-20 11:24 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Lärares och rektors karriär
  Skolporten nr 2/2019 – ute 4 april

Tema: Lärares och rektors karriär

Hur utvecklas man som lärare? Många hoppas att det nya professionsprogrammet ska ge svar på den frågan. Intervju: Nina Rung är kriminologen som tröttnat på skambeläggandet av tjejer i skolan. Inblick: Forskarna: Så utvecklar du din relationskompetens som lärare. Skolportens favorit: Ny avhandling om skrivdidaktik i klassrummet blev lärarpanelens val.

Läs mer här!
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

10 mest lästa avhandlingarna 2018

Skolporten räknar varje år ut vilka 10 pedagogiska avhandlingar som har blivit mest klickade på skolporten.se under det föregående året. Här kan du ta del av 2018 års mest klickade avhandlingar.

Läsförståelse och undervisning om lässtrategier

Denna systematiska översikt – Läsförståelse och undervisning av lässtrategier – visar tydligt att lässtrategier inte är ett avgränsat och specifikt redskap utan snarare en myriad av redskap för att arbeta med texter och fördjupa sin läsförståelse. Översikten visar även att dessa olika varianter av lässtrategier är beforskade i olika utsträckning och att de lässtrategier som är beforskade uppvisar stor variation i effektivitet och ändamålsenlighet. (pdf)

Ny podcast: ”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Podcasten Poddagogen ska sprida ny pedagogisk forskning. "Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare", säger forskaren Janne Kontio, som gör podden i samarbete med Skolporten.

Läraren började filma sina lektioner – då höjdes studieron

Läraren Jonas Vikström hade tidigare ofta problem med strulande lektionsgenomgångar och missnöjda elever. Men allting vände när han började filma alla genomgångar i klassrummet med en videokamera. Nu pekar resultaten uppåt.

Miljonstöd till forskning om inkluderingen av förskolebarn med funktionsnedsättning

MDH-forskare får 4,3 miljoner kronor från Forte för att undersöka hur förskolor arbetar med att inkludera barn med funktionsnedsättning i dagliga rutiner, utbildningsaktiviteter och lekar.