Brist på resurser och kompetensutveckling sinkar läsundervisning

Yngre lärare använder betydligt fler strategier i sin läsundervisning jämfört med äldre kollegor. Skolhuvudmän brister i kompetensutveckling, konstaterar Lena Eckerholm som forskat om läsundervisning.

Lena Eckerholm
Lena Eckerholm

Född 1950
Bor i Västra Frölunda

Disputerade 2018-04-27
vid Göteborgs universitet


AVHANDLING
Lärarperspektiv på läsförståelse. En intervjustudie om undervisning i årskurs 4-6.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat som mellanstadielärare och specialpedagog i 35 år och därmed träffat många elever som haft både lätt och svårt med läsning. Genom åren har jag också märkt hur synen på undervisning i läsförståelse förändrats och utvecklats.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur lärare undervisar i läsning och läsförståelse. Jag har intervjuat 22 lärare i årskurs 4-6 från 10 olika skolor i sju kommuner. Frågor jag ställt är vad de lägger tonvikt på, hur de konkret arbetar med läsundervisning men också om hur villkoren, rent organisatoriskt, påverkar deras intentioner och möjligheter att undervisa på det sätt de vill.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Ett oväntat men viktigt resultat är att yngre lärare använder betydligt fler lässtrategier i sin undervisning jämfört med sina äldre kollegor. Lärare med längre erfarenhet har helt enkelt inte fått den kompetensutveckling som krävs för att hålla sig à jour med den senaste forskningen kring läsundervisning. En lärare sa: ”Det måste ju finnas bra sätt att undervisa elever som har svårt med läsning men jag vet inte hur jag ska göra.”  Avsaknad av ämnesfördjupning och kompetensutveckling för lärare bekräftas också i tidigare forskning.

– Genomgående pekar lärarna i studien på att brist på böcker, digitala verktyg, bra skolbibliotek begränsar dem att genomföra den undervisning de önskar. Ytterligare ett hinder är brist på specialpedagoger eller att deras tid inte räcker till.  Svaret som lärare får av sina chefer är att skolan inte har råd, vare sig med utrustning eller specialpedagoger.

Vad överraskade dig?

– I intervjuerna var det bara en av 22 lärare som själv tog upp vikten av att undervisa i övervakning av läsförståelse.  Av egen erfarenhet vet jag att många elever kan vara mycket bra på att läsa men ändå brista i läsförståelse. Övervakning av läsförståelse är centralt i läsundervisning, inte minst för att väcka och behålla ett fortsatt läsintresse.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare förstås men framför allt rektorer. Min avhandling visar att det behövs en tydligare organisation kring kompetensutveckling för lärare.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-06-07 13:45 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-08-20 11:24 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag – och vad du kan göra i stället.

Deras forskning föreslår hur framtidens skolor ska byggas

Bullriga skolmatsalar, glaspartier som stör koncentrationen under lektionen och för små skolgårdar. Dagens skolmiljöer kräver ofta en del förbättringar. Didaktikforskarna Anneli Frelin och Jan Grannäs på Högskolan i Gävle har deltagit i det fristående forskningsinstitutet Ifous projekt ”Bygga skola” med syfte att utforska hur dagens skolor fungerar i praktiken.

Samverkanskontor startar under 2020

Specialpedagogiska skolmyndigheten startar 16 nya samverkanskontor under våren 2020. Kontoren innebär ett mer uppsökande arbetssätt än tidigare för att nå de skolor som mest behöver stöd.

Det här tänker niorna på när de väljer gymnasium

Vilka program har gymnasieskolan? Hur välrenommerad är den? De faktorerna fäster elever i nionde klass mest uppmärksamhet vid när de väljer gymnasium. Men även en gratis dator eller surfplatta kan fungera som lockbete – i synnerhet för elever med låga betyg, visar ny forskning.

Use 6 leadership pillars to empower teachers

There are six leadership pillars that help principals support teachers and encourage the development of positive school cultures, according to Evan Robb, a middle-school principal in Virginia. In this article, Robb shares how to use six pillars — including vision, trust and relationships — to help build success among students and staff.