Brist på resurser och kompetensutveckling sinkar läsundervisning

Yngre lärare använder betydligt fler strategier i sin läsundervisning jämfört med äldre kollegor. Skolhuvudmän brister i kompetensutveckling, konstaterar Lena Eckerholm som forskat om läsundervisning.

Lena Eckerholm
Lena Eckerholm

Född 1950
Bor i Västra Frölunda

Disputerade 2018-04-27
vid Göteborgs universitet


AVHANDLING
Lärarperspektiv på läsförståelse. En intervjustudie om undervisning i årskurs 4-6.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat som mellanstadielärare och specialpedagog i 35 år och därmed träffat många elever som haft både lätt och svårt med läsning. Genom åren har jag också märkt hur synen på undervisning i läsförståelse förändrats och utvecklats.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur lärare undervisar i läsning och läsförståelse. Jag har intervjuat 22 lärare i årskurs 4-6 från 10 olika skolor i sju kommuner. Frågor jag ställt är vad de lägger tonvikt på, hur de konkret arbetar med läsundervisning men också om hur villkoren, rent organisatoriskt, påverkar deras intentioner och möjligheter att undervisa på det sätt de vill.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Ett oväntat men viktigt resultat är att yngre lärare använder betydligt fler lässtrategier i sin undervisning jämfört med sina äldre kollegor. Lärare med längre erfarenhet har helt enkelt inte fått den kompetensutveckling som krävs för att hålla sig à jour med den senaste forskningen kring läsundervisning. En lärare sa: ”Det måste ju finnas bra sätt att undervisa elever som har svårt med läsning men jag vet inte hur jag ska göra.”  Avsaknad av ämnesfördjupning och kompetensutveckling för lärare bekräftas också i tidigare forskning.

– Genomgående pekar lärarna i studien på att brist på böcker, digitala verktyg, bra skolbibliotek begränsar dem att genomföra den undervisning de önskar. Ytterligare ett hinder är brist på specialpedagoger eller att deras tid inte räcker till.  Svaret som lärare får av sina chefer är att skolan inte har råd, vare sig med utrustning eller specialpedagoger.

Vad överraskade dig?

– I intervjuerna var det bara en av 22 lärare som själv tog upp vikten av att undervisa i övervakning av läsförståelse.  Av egen erfarenhet vet jag att många elever kan vara mycket bra på att läsa men ändå brista i läsförståelse. Övervakning av läsförståelse är centralt i läsundervisning, inte minst för att väcka och behålla ett fortsatt läsintresse.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare förstås men framför allt rektorer. Min avhandling visar att det behövs en tydligare organisation kring kompetensutveckling för lärare.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-06-07 13:45 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-08-20 11:24 av Susanne Sawander


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Educator’s view: The biggest equity issue in math is low expectations. From Origami to Super Mario and the Lebombo Bone, 3 ways to fix that

Low expectations and a focus on deficits in math – from both students and schools – are the biggest obstacle to equity in the subject, Twana Young, vice president of curriculum and instruction at the Mind Research Institute, asserts in this commentary. Turning origami fun into a fractions lesson and embracing the ”sometimes you take a wrong turn” aspect of gamified lessons are two ways Young suggests for better engaging math students.

Den oumbärliga yrkesutbildningen

Respekt för yrkeskunnande och en mer reflekterande undervisning. Det är forskarnas recept för att stärka gymnasieskolans yrkesprogram. Läs ett utdrag ur temaartikeln om yrkesutbildning i senaste numret av Skolportens magasin!