Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Datorspel bra läromedel – om läraren ställer frågor

Publicerad:2010-05-06
Uppdaterad:2012-04-12
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Datorspel kan vara ett effektivt verktyg i undervisningen, men bara om läraren är närvarande och ställer frågor, enligt Elisabet M. Nilsson. Hon har skrivit avhandlingen Simulated real worlds: Actions mediated through computer game play in science education .

Elisabet M. Nilsson

Född 1972
i Göteborg

Disputerade
2010-05-21

vid Malmö högskola med avhandlingen:

Avhandling

Simulated real worlds: Actions mediated through computer game play in science education.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är kommunikationsvetare i grunden och väldigt intresserad av vad tekniken i samhället gör med oss. Hur den förändrar våra beteenden, lärande och strategier för lärande. Jag spelar själv datorspel, men är kanske egentligen mer intresserad av spelarna än av själva spelen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om datorspelande för naturvetenskapligt lärande. Jag har tittat på vad som händer när elever får ett spel i handen, vilka samtal uppstår och vad de gör. En studie handlade om Agent O, ett GPS-baserat spel som spelas utomhus på handhållna datorer. Det blir som en slags skattjakt. Två andra studier handlade om stadssimuleringsspelet SimCity där elever fick i uppdrag att bygga hållbara städer.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Datorspelande är en komplex aktivitet i sig med stor potential för lärande. Eller rättare sagt, spelande och lärande är samma sak I spelandet lär man sig successivt hur spelsystemet ska manipuleras för att man skall komma vidare. Du kan inte spela ett datorspel utan att lära dig och det är uppbyggt så att man vill lära sig mer. Men om man ska använda det i skolan gäller det att pedagogen är insatt i spelet och ställer frågor. Annars uppstår inte samtal och diskussioner om spelets innehåll. Det är väl egentligen samma sak i alla lärosituationer, oavsett vilket hjälpmedel man använder.

Men ungdomar spelar ju mycket hemma, behövs det i skolan också?

– Det är inte alls säkert att man ska spela datorspel i skolan, det är inget självändamål. Men det finns en stor potential. Själva spelande måste inte ske på plats i skolan. Om man vill förstå ungdomars liv utanför skolan är det också viktigt att sätta sig in lite i spelkultur och spela själv.

Vem har nytta av dina resultat?

– Avhandlingen kan fungera som ett underlag till lärare som funderar på hur, varför och om man ska ta in datorspel i undervisningen. Våra studier lyfter fram några konkreta exempel på hur datorspelande kan stötta lärande. Om ni som läser detta vill dela med er av fler exempel på hur ni som lärare använder datorspel så hör gärna av er till mig. (elisabet.nilsson@mah.se)

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev