Delaktighet svaret på gott medarbetarskap

Karin Kilhammar

Född 1961
i Umeå

Disputerade
2011-09-30
vid Linköpings universitet


AVHANDLING
Idén om medarbetarskap: En studie av en idés resa in i och genom två organisationer

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har jobbat med personalfrågor tidigare där jag i olika sammanhang stött på begreppet och funderat kring det. Medarbetarskap är ett populärt begrepp som ibland används oreflekterat. Jag var intresserad av att se vad man gör av det. Vad betyder det i praktiken?

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har tittat på vad som händer när idén om medarbetarskap tas in i organisationer. Jag har använt en resemetafor där jag stannat upp vid olika anhalter och studerat hur idén översatts på organisations- enhets- och individnivån. Vilka implementeringsstrategier har använts? Vad gör man av idén på enhetsnivån och vilken påverkan har utvecklingsinsatsen på individen?
– Jag har också analyserat begreppet medarbetarskap, hur det tolkas i praktik och litteratur. Jag har identifierat gemensamma drag i tolkningarna och även spänningsfält som ryms i begreppet.
– En tredje dimension är att jag relaterat medarbetarskapet till den generella utvecklingen i arbetslivet i termer av tidsandan.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– De tydligaste resultaten handlar om implementeringens betydelse. I landstinget lade man stor vikt på delaktighet och lokal anpassning. Medarbetarskapet integrerades i den dagliga verksamheten. Det var en process som fick ta tid.
I det statliga bolaget användes en top down-strategi. Där genomfördes arbetet med seminarier för medarbetarna där det var styrt vilka områden som skulle tas upp. Men man kopplade inte ihop detta med den dagliga verksamheten.

Vad överraskade dig?

– Möjligen att likheterna i tolkningen av medarbetarskapsbegreppet var större mellan personer på samma nivåer i de olika organisationerna, än mellan organisationerna. Personer på organisationsnivån, företrädesvis HR-personal, såg medarbetarskap som ett individuellt begrepp där individens ansvarstagande och agerande betonades. Medarbetarna vid enheterna, däremot, såg medarbetarskap som ett kollektivt begrepp, där arbetsgruppen och hur den fungerade var i fokus.

Vem har nytta av dina resultat?

– De som jobbar med detta i organisationer, HR-personal och också chefer på olika nivåer. Även medarbetare kan lära sig av resultaten.
– Avhandlingen bidrar till att lyfta upp medarbetarskapet och klargöra begreppet. Den belyser aspekter som är viktiga när man arbetar med medarbetarskap i organisationer. Jag hoppas också att resultaten bidrar till reflektion kring betydelsen av medarbetarskapsbegreppet och hur det används.

Sidan publicerades 2011-11-28 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 13:56 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Educator’s view: The biggest equity issue in math is low expectations. From Origami to Super Mario and the Lebombo Bone, 3 ways to fix that

Low expectations and a focus on deficits in math – from both students and schools – are the biggest obstacle to equity in the subject, Twana Young, vice president of curriculum and instruction at the Mind Research Institute, asserts in this commentary. Turning origami fun into a fractions lesson and embracing the ”sometimes you take a wrong turn” aspect of gamified lessons are two ways Young suggests for better engaging math students.

Den oumbärliga yrkesutbildningen

Respekt för yrkeskunnande och en mer reflekterande undervisning. Det är forskarnas recept för att stärka gymnasieskolans yrkesprogram. Läs ett utdrag ur temaartikeln om yrkesutbildning i senaste numret av Skolportens magasin!