Hoppa till sidinnehåll
Favorit

Digital teknik peppar till träning

Publicerad:2015-08-18
Uppdaterad:2015-09-16
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Anna-Karin Lindqvist

Född 1967
i Kalix

Disputerade 2015-05-22
vid Luleå tekniska universitet

Avhandling

Promoting adolescents’ physical activity at school

Ett uppmuntrande sms kan byta datorspelet mot ett träningspass. Det visar Anna-Karin Lindqvist i sin studie där hon frågat ungdomar om vad som inspirerar dem att röra mer på sig.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Som utbildad fysioterapeut ligger fysisk aktivitet mig varmt om hjärtat. Vi vet utifrån många tidigare studier att det är svårt att ändra vanor i vuxen ålder och därför ville jag undersöka vad som kan få unga att bli mer fysiskt aktiva. Rekommendationen bland unga är 60 minuter fysisk aktivitet per dag. I Sverige når bara 10 procent av 15-åriga flickor respektive 15 procent av pojkarna i samma ålder upp till den nivån.

Vad handlar avhandlingen om?

– Studien bygger på samtal i fokusgrupper och intervjuer med 28 ungdomar i årskurs 7 om vad de upplever motiverar till fysisk aktivitet. I den första av fyra delstudier har ungdomarna resonerat kring ämnet och föreslagit åtgärder och metoder som de tror kan locka till mer fysisk aktivitet. I de följande studierna har eleverna under en månads tid testat och utvärderat sina idéer. Jag har även intervjuat elevernas föräldrar.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Vuxenvärlden ger ofta tekniken skulden för ungas inaktivitet. Men det synsättet är ingen framkomlig väg, teknik är en del av unga människors liv och min studie visar att teknik istället kan vara ett verktyg för en positiv beteendeförändring. De metoder som ungdomarna tog fram baseras på just digital teknik som exempelvis sms och meddelande i smartphones. Ett resultat är att ungdomar som regelbundet peppar varandra via sms, oftare får till någon form av fysisk aktivitet än de som inte peppar varandra. Mätbara resultat inspirerar, precis som vuxna motiveras av träningsappar som exempelvis Runkeeper uppmuntras eleverna av att kunna mäta hur många minuter de varit aktiva under dagen. En framtida idé är att utveckla ett dataspel för unga som mäter fysisk aktivitet.

Vad överraskade dig?

– Jag överraskade av att föräldrarnas livsstil och förhållningssätt har så stor betydelse för ungdomars beteende och syn på fysisk aktivitet. Min slutsats är att många föräldrar abdikerar för tidigt! Roligt är också att flera föräldrar i studien stimulerades till träning genom sina barn.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att de kan inspirera fysioterapeuter att bli mer synliga i skolan. Jag vet att skolan har många åtaganden men det är onekligen platsen där dessa frågor bäst kan lyftas och här behöver vi samverka.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev