Digitalt berättande bjuder på möjligheter till kreativitet men också pedagogiska utmaningar

Berättande med hjälp av digitala verktyg erbjuder tillfällen för kreativt meningsskapande men innebär också pedagogiska utmaningar. Ewa Skantz ser i sin studie att själva berättandet tenderar bli underordnat.

Ewa Skantz Åberg
Ewa Skantz Åberg

Född 1965

Disputerade 2018-05-25
vid Göteborgs universitet


AVHANDLING
Children´s collaborative technology-mediated storymaking: Instructional challenges in early childhood education

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har tidigare arbetat som lärare i förskoleklass och upp till årskurs 2. För flera år sen satsade kommunen medel och köpte in teknologi till skolorna. Jag kom då att reflektera över om och hur tekniken förändrade undervisningen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en studie om instruerande aktiviteter där 16 barn i förskoleklass fått berätta sagor med hjälp av olika typer av digitala verktyg – ordbehandlingsprogram, talsyntesprogram, ett program som baseras på bilder samt en interaktiv skrivtavla.

– I min avhandling undersöker jag på vilket sätt eleverna skapar mening i aktiviteterna, hur de använder de olika teknologierna och andra resurser i sitt berättande, hur de samspelar med varandra. Jag undersöker även hur lärarna stöttar barnen och vilka utmaningar de ställs inför.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Aktiviteterna tycks erbjuda tillfälle till kreativt berättande och meningsskapande men att barnen och lärarna stundtals har svårt att hitta gemensamt fokus. För barnen stod själva sagan i centrum men i gruppen som använde ordbehandlingsprogram inriktade sig läraren på att stötta barnen i skrivandet och den digitala tekniken och inte i att utveckla berättarfärdigheter. Det motsatta förhållandet uppstod i gruppen som använde interaktiv skrivtavla, här intresserade sig barnen mest för verktyget och dess möjligheter till ett visuellt och estetiskt berättande medan lärarens målsättning var att lyfta fram barnens muntliga berättande.

– Det är inte så att barnen struntar i lärarens intentioner, de försöker delvis anpassa sina diskussioner utifrån läraren önskemål. Men tydligt är att barnen samtidigt som de övar att förhandla om en saga, måste lära sig hantera den digitala tekniken och skriftspråket vilket gör att själva berättandet stundtals tenderar bli underordnat. Det här innebär med andra ord pedagogiska utmaningar för läraren som hen måste förhålla sig till när digitala verktyg förs in i den tidiga läs- och skrivundervisningen.

Vad överraskade dig?

– Att elevernas estetiska omdömen av det som skapades var så betydelsefullt för hur de gick vidare med sina arbeten. Den visuella upplevelsen spelar stor roll för hur berättelserna tar form.

Vem har nytta av dina resultat?

– Praktiken, hoppas jag. Min studie visar att det finns både för- och nackdelar med digitala verktyg men också hur viktigt det är att organisera aktiviteter, introducera begrepp och välja teknologier som motiverar och stöttar barns möjligheter till lärande.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-06-07 14:26 av Hedda Lovén
Sidan uppdaterades 2018-06-25 09:14 av Hedda Lovén


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Lärares och rektors karriär
  Skolporten nr 2/2019 – ute 4 april

Tema: Lärares och rektors karriär

Hur utvecklas man som lärare? Många hoppas att det nya professionsprogrammet ska ge svar på den frågan. Intervju: Nina Rung är kriminologen som tröttnat på skambeläggandet av tjejer i skolan. Inblick: Forskarna: Så utvecklar du din relationskompetens som lärare. Skolportens favorit: Ny avhandling om skrivdidaktik i klassrummet blev lärarpanelens val.

Läs mer här!
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

10 mest lästa avhandlingarna 2018

Skolporten räknar varje år ut vilka 10 pedagogiska avhandlingar som har blivit mest klickade på skolporten.se under det föregående året. Här kan du ta del av 2018 års mest klickade avhandlingar.

Läsförståelse och undervisning om lässtrategier

Denna systematiska översikt – Läsförståelse och undervisning av lässtrategier – visar tydligt att lässtrategier inte är ett avgränsat och specifikt redskap utan snarare en myriad av redskap för att arbeta med texter och fördjupa sin läsförståelse. Översikten visar även att dessa olika varianter av lässtrategier är beforskade i olika utsträckning och att de lässtrategier som är beforskade uppvisar stor variation i effektivitet och ändamålsenlighet. (pdf)

Ny podcast: ”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Podcasten Poddagogen ska sprida ny pedagogisk forskning. "Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare", säger forskaren Janne Kontio, som gör podden i samarbete med Skolporten.

Läraren började filma sina lektioner – då höjdes studieron

Läraren Jonas Vikström hade tidigare ofta problem med strulande lektionsgenomgångar och missnöjda elever. Men allting vände när han började filma alla genomgångar i klassrummet med en videokamera. Nu pekar resultaten uppåt.

Miljonstöd till forskning om inkluderingen av förskolebarn med funktionsnedsättning

MDH-forskare får 4,3 miljoner kronor från Forte för att undersöka hur förskolor arbetar med att inkludera barn med funktionsnedsättning i dagliga rutiner, utbildningsaktiviteter och lekar.