Digitalt berättande bjuder på möjligheter till kreativitet men också pedagogiska utmaningar

Berättande med hjälp av digitala verktyg erbjuder tillfällen för kreativt meningsskapande men innebär också pedagogiska utmaningar. Ewa Skantz ser i sin studie att själva berättandet tenderar bli underordnat.

Ewa Skantz Åberg
Ewa Skantz Åberg

Född 1965

Disputerade 2018-05-25
vid Göteborgs universitet


AVHANDLING
Children´s collaborative technology-mediated storymaking: Instructional challenges in early childhood education

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har tidigare arbetat som lärare i förskoleklass och upp till årskurs 2. För flera år sen satsade kommunen medel och köpte in teknologi till skolorna. Jag kom då att reflektera över om och hur tekniken förändrade undervisningen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en studie om instruerande aktiviteter där 16 barn i förskoleklass fått berätta sagor med hjälp av olika typer av digitala verktyg – ordbehandlingsprogram, talsyntesprogram, ett program som baseras på bilder samt en interaktiv skrivtavla.

– I min avhandling undersöker jag på vilket sätt eleverna skapar mening i aktiviteterna, hur de använder de olika teknologierna och andra resurser i sitt berättande, hur de samspelar med varandra. Jag undersöker även hur lärarna stöttar barnen och vilka utmaningar de ställs inför.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Aktiviteterna tycks erbjuda tillfälle till kreativt berättande och meningsskapande men att barnen och lärarna stundtals har svårt att hitta gemensamt fokus. För barnen stod själva sagan i centrum men i gruppen som använde ordbehandlingsprogram inriktade sig läraren på att stötta barnen i skrivandet och den digitala tekniken och inte i att utveckla berättarfärdigheter. Det motsatta förhållandet uppstod i gruppen som använde interaktiv skrivtavla, här intresserade sig barnen mest för verktyget och dess möjligheter till ett visuellt och estetiskt berättande medan lärarens målsättning var att lyfta fram barnens muntliga berättande.

– Det är inte så att barnen struntar i lärarens intentioner, de försöker delvis anpassa sina diskussioner utifrån läraren önskemål. Men tydligt är att barnen samtidigt som de övar att förhandla om en saga, måste lära sig hantera den digitala tekniken och skriftspråket vilket gör att själva berättandet stundtals tenderar bli underordnat. Det här innebär med andra ord pedagogiska utmaningar för läraren som hen måste förhålla sig till när digitala verktyg förs in i den tidiga läs- och skrivundervisningen.

Vad överraskade dig?

– Att elevernas estetiska omdömen av det som skapades var så betydelsefullt för hur de gick vidare med sina arbeten. Den visuella upplevelsen spelar stor roll för hur berättelserna tar form.

Vem har nytta av dina resultat?

– Praktiken, hoppas jag. Min studie visar att det finns både för- och nackdelar med digitala verktyg men också hur viktigt det är att organisera aktiviteter, introducera begrepp och välja teknologier som motiverar och stöttar barns möjligheter till lärande.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-06-07 14:26 av Hedda Lovén
Sidan uppdaterades 2018-06-25 09:14 av Hedda Lovén


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Dyslexi
  Skolporten nr 1/2019 – ute nu!

Tema: Dyslexi

Tidig och mer systematisk hjälp till elever med läs- och skrivsvårigheter är insatser forskarna kan enas om. Intervjun: Möt Camilo von Greiff, ny generaldirektör för Skolforskningsinstitutet. Reportage: Nu utbildas de första lärarassistenterna inom yrkeshögskolan. Lärarpanelens val: Lärare är okritiska till entreprenöriellt lärande.

Köp digitala lösnummer!
Fortbildning
”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

Karolina Wirdenäs, docent i nordiska språk, berättar om vikten att arbeta mångsidigt i undervisningen med skrivutveckling.

Läs intervjun
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Läsning 2.0

Erbjuds elever med läs- och skrivsvårigheter verkligen den hjälp de behöver för att lockas in i läsningen? I dyslexifrågan råder fortfarande inte enighet, men tidigare och mer systematisk hjälp är insatser forskarna kan enas om.

Lika värde nr 4, 2018

Utvecklingsarbete kan genomföras på många olika sätt. Det kan vara stora projekt för en hel verksamhet och det kan vara små förändringar i det vardagliga arbetet. I årets sista nummer av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde kan du läsa om utvecklingsarbeten som utgått från sin verksamhet och som haft barn, elever eller vuxenstuderande i fokus. (pdf)

Fler elever stannar hemma, vad kan du göra?

Frågorna till myndigheten gällande lång och olovlig frånvaro ökar. Om du vill hjälpa en elev som riskerar problematisk frånvaro finns det några framgångsfaktorer: var uppmärksam på ströfrånvaro, satsa på tidiga insatser, ha tät kontakt med vårdnadshavare och skapa en systematik i skolans frånvarorutiner.

Avhandling: Fria skolvalet förstärker ojämlikhet

De som bor på landsbygden, går i skolor i socioekonomiskt utsatta områden eller tillhör olika minoriteter kan inte utnyttja det fria skolvalets möjligheter. Den slutsatsen kommer Anna-Maria Fjellman fram till i sin avhandling.

”Skolan har tappat fokus på det sociala klimatet”

Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet, arbetar med att utveckla ett verktyg för att kartlägga hur eleverna mår i klassrummet.