Digitalt berättande bjuder på möjligheter till kreativitet men också pedagogiska utmaningar

Berättande med hjälp av digitala verktyg erbjuder tillfällen för kreativt meningsskapande men innebär också pedagogiska utmaningar. Ewa Skantz ser i sin studie att själva berättandet tenderar bli underordnat.

Ewa Skantz Åberg
Ewa Skantz Åberg

Född 1965

Disputerade 2018-05-25
vid Göteborgs universitet


AVHANDLING
Children´s collaborative technology-mediated storymaking: Instructional challenges in early childhood education

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har tidigare arbetat som lärare i förskoleklass och upp till årskurs 2. För flera år sen satsade kommunen medel och köpte in teknologi till skolorna. Jag kom då att reflektera över om och hur tekniken förändrade undervisningen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en studie om instruerande aktiviteter där 16 barn i förskoleklass fått berätta sagor med hjälp av olika typer av digitala verktyg – ordbehandlingsprogram, talsyntesprogram, ett program som baseras på bilder samt en interaktiv skrivtavla.

– I min avhandling undersöker jag på vilket sätt eleverna skapar mening i aktiviteterna, hur de använder de olika teknologierna och andra resurser i sitt berättande, hur de samspelar med varandra. Jag undersöker även hur lärarna stöttar barnen och vilka utmaningar de ställs inför.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Aktiviteterna tycks erbjuda tillfälle till kreativt berättande och meningsskapande men att barnen och lärarna stundtals har svårt att hitta gemensamt fokus. För barnen stod själva sagan i centrum men i gruppen som använde ordbehandlingsprogram inriktade sig läraren på att stötta barnen i skrivandet och den digitala tekniken och inte i att utveckla berättarfärdigheter. Det motsatta förhållandet uppstod i gruppen som använde interaktiv skrivtavla, här intresserade sig barnen mest för verktyget och dess möjligheter till ett visuellt och estetiskt berättande medan lärarens målsättning var att lyfta fram barnens muntliga berättande.

– Det är inte så att barnen struntar i lärarens intentioner, de försöker delvis anpassa sina diskussioner utifrån läraren önskemål. Men tydligt är att barnen samtidigt som de övar att förhandla om en saga, måste lära sig hantera den digitala tekniken och skriftspråket vilket gör att själva berättandet stundtals tenderar bli underordnat. Det här innebär med andra ord pedagogiska utmaningar för läraren som hen måste förhålla sig till när digitala verktyg förs in i den tidiga läs- och skrivundervisningen.

Vad överraskade dig?

– Att elevernas estetiska omdömen av det som skapades var så betydelsefullt för hur de gick vidare med sina arbeten. Den visuella upplevelsen spelar stor roll för hur berättelserna tar form.

Vem har nytta av dina resultat?

– Praktiken, hoppas jag. Min studie visar att det finns både för- och nackdelar med digitala verktyg men också hur viktigt det är att organisera aktiviteter, introducera begrepp och välja teknologier som motiverar och stöttar barns möjligheter till lärande.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-06-07 14:26 av
Sidan uppdaterades 2018-06-25 09:14 av


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Den värdefulla fritiden

Sedan den 1 juli får bara legitimerade lärare undervisa på fritidshemmet. Forskarna hoppas att det ska ge fritidslärarna ökad status och höja kvaliteten.

Ny podcast om pedagogisk forskning

De första avsnitten av podcasten Poddagogen som görs i samarbete med Skolporten finns nu tillgängliga. I varje avsnitt intervjuas nydisputerade forskare inom utbildningsvetenskap och tanken med podden är att sprida nya forskningsresultat inom området.

Övertolkad?

Hjärnforskaren Torkel Klingberg har blivit en galjonsfigur för motståndet mot skolans digitalisering. Men det han strävar efter är att revolutionera skolan med hjälp av digitala verktyg.

Flerspråkig matematikklass ökar förståelsen för matte

Att kunna prata om matematik på flera olika språk stärker förståelsen för matte. Det visar Ulrika Ryan i en avhandling vid Malmö universitet. Hon har också sett hur hjälpsamhet och konkurrensförhållanden uppstår när eleverna möts i skolmatematiken.

Nyckeln till delaktighet

Kaxfaktorn har stigit rejält. Ordet är initiativ­tagaren Kerstin Gatus eget och beskriver elevernas ökade självförtroende. Det är följden av en unik utbildning, Anpassad IT, vid Mora folkhögskola för personer med måttlig intellektuell funktionsnedsättning.