2019-04-09 09:31  598 Dela:

Elevers maktspel påverkar musikundervisningen

I klassrummet pågår ett ständigt positionerande mellan elever. I sin avhandling konstaterar Mikael Persson att det får effekter även för musikundervisningen.

Mikael Persson
Mikael Persson

Född 1975
Kärrtorp i Stockholm

Disputerade 2019-03-01
vid Kungliga Musikhögskolan


AVHANDLING
Inte bara musik. Om elevers positionerande i grundskolans musikklassrum.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– När jag undervisat i musik har jag saknat både tid och begrepp för att förstå och analysera elevernas positionerande och maktspel. Jag ville titta närmare på hur det spelet går till i den praktiska undervisningen i klassrummet.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den handlar om maktspelet mellan elever, hur de hela tiden interagerar och förhåller sig till varandra och hur det påverkar musikundervisningen. Jag har följt två klasser i årskurs åtta på två olika skolor, en vanlig skola och en skola med musikprofil. Vem sätter sig bakom vissa instrument? Vem tar upp gitarren och vem blir bandledaren?

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Elevernas positionerande påverkar deras delaktighet i undervisningen och förutsättningarna i klassrummet. I musikprofilskolan kretsade det i större utsträckning kring musiken. Det var ett tydligare maktspel där man till exempel skämtade på varandras bekostnad medan eleverna i den vanliga skolan skämtade om yttre faktorer, vilket har en förenande effekt. Ett annat resultat är att det inte bara är elevernas musikaliska kunskaper eller relation till musikämnet som påverkar deras aktiviteter i musikklassrummet, utan lika hög grad deras förhållande till humor, seriositet, rationalitet och ett antal andra icke-musikaliska fenomen.

– Det här positionerandet är viktigt att ha koll på som lärare. Då går det att använda de resurser eleverna ger uttryck för och skruva dem för att få en önskad effekt, till exempel genom att skapa förutsättningar för fler att engagera sig i humorn, och på så sätt främja elevernas musikaliska kreativitet.

Vad överraskade dig?

– Att klimatet på musikprofilskolan var så pass hårt. Jag tänkte att om alla gillar musik så möts man, men det var bara mysigt på ytan. Där fanns en individuell syn på musik och en underton av att leta fel hos andra och försvara sig själv. Eleverna ville hävda sig för att göra sig själva till musiker.

Vem har nytta av dina resultat?

– Musiklärare och musiklärarutbildningen. Jag har försökt skriva den någorlunda tillgänglig så det ska gå att läsa vissa kapitel och diskutera. Jag vill stimulera musiklärare att granska vad som påverkar elevernas positionerande i det egna musikklassrummet.

Annika Sjöberg

Sidan publicerades 2019-04-09 09:31 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-04-23 13:42 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Fostermammors utbildningsnivå har liten inverkan på barnens skolresultat

Sambandet mellan fostermammors utbildningsnivå och långtidsplacerade barns skolprestationer är svagt, och varierar mellan flickor och pojkar. Det är en skillnad mot hur det är i biologiska familjer, där sambandet är starkt. Det visar en studie i en ny avhandling i sociologisk demografi från Stockholms universitet.

Introverta lider i det tysta

Ensamhet är inte bara en påtvingad plåga. För vissa elever är ensamhet ett behov som skolan saknar insikt om och därmed också förmåga att möta. Ofta klarar dessa elever av skolan utan synbara problem, samtidigt som de håller problemen för sig själva – till ett högt personligt pris.

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Kenny Skagerlund forskar om det ännu relativt outforskade området dyskalkyli. Med det tilldelade forskningsanbudet på 1,7 miljoner, som han tagit emot, hoppas han kunna ta forskningen ytterligare ett par steg framåt och hitta verktyg för att underlätta för drabbade elever.

Utanförskap: 5 råd när barn blir utanför

Vissa barn gick omkring nästan en hel timme ensamma. Andra fick leka ett tag men bara på vissa villkor. En ny studie visar på ett systematiskt ­utanförskap som ­pedagoger inte märker.

Enkla tips får fler att avslöja falska nyheter

Felaktig information som cirkulerar online är en utmaning för moderna samhällen. Men enkla åtgärder tycks kunna hjälpa människor att urskilja de falska nyheterna.