Engelskan marginaliseras på språkintroduktion
Engelskan hamnar i skymundan bakom målet att lära sig svenska, vilket begränsar elevernas framtidsutsikter. Det visar Jenny Bergströms etnografiska studie av engelska som skolämne på språkintroduktion.

Bor i Umeå
Född 1979
Disputerade 2025-02-21
vid Umeå universitet
English for others. Power and othering in the language introduction program in Sweden
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är gymnasielärare i engelska och hade under fem år möjlighet att undervisa även på språkintroduktion. Då upplevde jag att engelskan hade en mycket lägre status bland elever och skolpersonal än på de nationella gymnasieprogrammen, där den uppfattas som ett viktigt ämne. Det bestämde jag mig för att ta reda på mer om.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den handlar om hur engelska som skolämne organiseras, positioneras och uppfattas av elever och personal på språkintroduktion. Jag har gjort fyra delstudier om olika gruppers perspektiv på engelskundervisningen: engelsklärare och rektorer, elever, studievägledare och specialpedagog samt ämneslag i engelska. Studierna är etnografiska och bygger på observationer och intervjuer i två skolor under ett läsår.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att det finns spänningar mellan svenska och engelska på språkintroduktion – det blir nästan som en tävling, där svenskan oftast vinner. Konsekvensen av detta ensidiga fokus på svenskan är att en stor andel av eleverna riskerar att inte få de kunskaper i engelska som de behöver för att kunna ta sig vidare i utbildningssystemet.
– Att det blir så här tror jag beror på att språkintroduktion syftar både till att lära eleverna svenska och att fungera som en övergång till arbete eller annan utbildning. Eftersom tiden är så kort blir det svårt att uppnå båda målen, och då prioriteras oftast kunskaperna i svenska. Det missgynnar engelskan, som inte kan bidra till det övergripande målet att lära ut svenska på samma sätt som många andra ämnen.
Konsekvensen av detta ensidiga fokus på svenskan är att en stor andel av eleverna riskerar att inte få de kunskaper i engelska som de behöver för att kunna ta sig vidare i utbildningssystemet.
Jenny Bergström
Vad överraskade dig?
– Jag var inte beredd på att engelskan skulle vara så marginaliserad på språkintroduktion. Ibland var det svårt att över huvud taget prata om ämnet, eftersom många var så inriktade på hur eleverna skulle lära sig svenska. Jag blev också överraskad av att elevernas förstaspråk användes så lite i engelskundervisningen – oftast tog man omvägen via svenskan, trots att det kanske inte var elevernas starkaste språk.
Vem har nytta av dina resultat?
– Alla som jobbar med språkintroduktion. Men jag hoppas också att min avhandling kan bidra med ökade kunskaper om flerspråkighet till resten av den svenska skolan. I dag kan vi inte utgå från svenskan som norm – om jag ska förklara något om hur engelskan fungerar så hjälper det kanske inte alltid att jämföra med svenskan.
Relaterade länkar

Skolnärvaro
Åk F–Gy Att möta explosivt beteende i förskolan
Fsk 
