Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Filmade lektioner utvecklar undervisningen

Publicerad:2013-10-01
John Miller
Skribent:John Miller
Eva-Marie Harlin
Eva-Marie Harlin

Född år 1954
i Uppsala

Disputerade 2013-05-31
vid Linköpings universitet

Avhandling

Lärares reflektion och professionella utveckling: Med video som verktyg

Eva-Marie Harlins forskning visar att lärare utvecklas professionellt genom att betrakta sin egen undervisning på film.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har själv arbetat som lärare men också med lärarutbildning och jag har funderat på hur lärare kan utvecklas i sin skicklighet att undervisa. Eftersom alla lärare är olika finns det många olika sätt att vara skicklig i klassrummet. Varje lärare måste hitta en metod utifrån sin egen person och de ämnen de undervisar i. Jag ville undersöka möjligheten för lärare att utveckla sin professionalitet med hjälp av video som verktyg.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om lärare som vid två tillfällen filmar sig själva när de undervisar. Den första gången som lärarstudenter på folkhögskollärarprogrammets verksamhetsförlagda utbildning, och den andra gången två år senare när de är färdigutbildade. Det rörde sig inte om konstruerade situationer utan om autentisk undervisning. Lärarna filmades och fick reflektera över vad de såg på filmen.

– När jag intervjuade dem efter det andra tillfället var det många som kunde se att de hade förändrat sin undervisning. De uppfattade sig som mer lyhörda inför olika individer i klassrummet än de var vid första omgången. De såg också att de hade tonat ner sin egen roll och var mindre styrande i klassrummet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Den stora insikten är att lärare behöver få tid att reflektera över sitt arbete. Video är ett särskilt bra verktyg för att stanna upp och fundera över var man befinner sig i sin undervisning och hur man vill utveckla den. Det finns inte så många tillfällen för sådan reflektion i lärares vardag.

Vad överraskade dig?

– Många blev glatt överraskade och tyckte att de såg professionella ut på filmerna. De fick syn på en lärare som var strukturerad och tydlig i sitt ledarskap. En person kände inte igen sig själv. Jag tror det handlar om att man inte är bekant med sin professionella roll. Men den kan man få syn på när man ser sig själv på film. Det var roligt för dem att upptäcka det och jag blev förvånad över att de vågade uttrycka det.

Vem har nytta av dina resultat?

– I första hand folkhögskollärare, men det finns också mycket i avhandlingen som handlar om hur det är att vara lärare generellt. Lärare i olika sammanhang och årskurser kan hitta stöd i avhandlingen om de vill göra ett utvecklingsarbete med video som verktyg.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev