Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Finländska lärare saknar utrymme för ämnesöverskridande undervisning

Publicerad:2015-08-11
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Janne Elo
Janne Elo

Född i Vasa, Finland
år 1978

Disputerade 2015-03-27
vid Åbo Akademi

Avhandling

Företagsamhet i skola och utbildning. Lärares tankar om förutsättningarna att nå målen i temaområdet Deltagande, demokrati och entreprenörskap

Ämnesöverskridande undervisning med inriktning på företagsamhet är ett tema i den finska läroplanen.
Lärarna vill arbeta mer ämnesöverskridande – men ser svårigheter på grund av bristande resurser, visar Janne Elo i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är slöjdlärare i grunden och har tidigare skrivit en magisteravhandling om företagsamhet i slöjdundervisningen i den finska skolan. Deltagande, demokrati och entreprenörskap är ett tema i den finska läroplanen. Temat ska tolkas utifrån ett vidare perspektiv, det handlar om ett innovativt förhållningssätt snarare än att fostra elever till företagare. Slöjd har speciellt goda förutsättningar för att stödja utvecklingen av elevers innovativa förmåga men jag ville undersöka hur temat tar sig uttryck utanför slöjdämnet.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur ämneslärare och klasslärare uppfattar vad de har för förutsättningar för att nå målen kring temat demokrati och entreprenörskap. Jag har intervjuat 16 lärare i svenskspråkiga skolan över hela Finland. De har i öppna diskussioner berättat vad de ser som främjande respektive motverkande faktorer för att arbeta med detta tema i undervisningen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Lärarna anser att det är självklart att skolan bör lära ut ett företagsamt förhållningssätt men pekar samtidigt att skolans struktur och kultur präglas av ämnesfokusering. Lärarna önskar arbeta mer ämnesöverskridande men ser svårigheter på grund av bristande resurser. Allt större elevgrupper och färre elevassistenter har lett till att utrymmet för projektbaserad undervisning minskar.

– Vad lärarna ser som en av de främsta förutsättningen för att nå målen kring företagsamhet är utveckla samverkan med det övriga samhället. Ett övergripande resultat är också att lärarna ser sig själva som den viktigaste faktorn för att integrera dessa mål i undervisningen. Det fanns med andra ord en positiv grundton hos lärarna men de anser sig sakna stöd.

Vad överraskade dig?

– Att fyra av 16 intervjuade lärare inte visste att det finns ett ämnesöverskridande tema i den finska läroplanen, detta trots att temat funnits med i över 20 år.

Vem har nytta av dina resultat?

– De som arbetar med lärarutbildning men även lärare som jag tror kan använda resultaten för att identifiera sin egen verksamhet. Jag hoppas även att skolledare, även de på nationell nivå, kan ha nytta av resultaten som tydligt visar att lärare behöver stöd i den här frågan.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev