Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Flerspråkiga elever gynnas av matte på två språk

Publicerad:2010-11-30
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

När matematikundervisningen är kommunikativ får flerspråkiga elever möjligheter att lyckas.Den slutsatsen drar Eva Norén i sin avhandling ”Flerspråkiga matematikklassrum: Diskurser igrundskolans matematikundervisning”.

Eva Norén

Född 1957i Stockholm

Disputerade 2010-12-03
vid Stockholms Universitet

läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Flerspråkiga matematikklassrum: Diskurser i grundskolans matematikundervisning

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat som lärare i mångkulturella miljöer och jag har länge undrat varför många elever med utländsk bakgrund inte lyckas så bra i matematik i svensk skola. När jag fick möjlighet doktorera var det självklart att knyta ihop matematikundervisning och mångkultur..

Vad handlar avhandlingen om?

– Om matematikundervisning i flerspråkiga klassrum. Då definierar jag ett klassrum somflerspråkigt om det finns flerspråkiga elever där även om undervisningen är enspråkig. Jaghar följt elever som har matematikundervisning på svenska och arabiska, på somaliska ochsvenska och enbart på svenska. – Som förklaring till elevernas resultat har tidigare forskning ofta utgått från ett bristtänkande,till exempel brist på språk. Jag har låtit bli att titta på elevernas bakgrund och istället blandannat undersökt deras upplevelse av sina framtidsmöjligheter. Jag upptäckte att de ärengagerade i matematikundervisningen och att de har en stark vilja att lära sig.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att flerspråkiga elevers resultat inte enbart kan förklaras med att de har ett annat modersmåleller deras kulturella tillhörighet. Orsakerna måste istället relateras till samhället i stortoch skolan som institution. Som hur värderingar förmedlas, exempelvis språks olika värdeoch vilken vikt de erfarenheter som eleven har tillmäts. Det finns en norm som utgår frånsvenska elever och som även definierar vad en duktig elev är. Men den normen försvinnerdelvis i tvåspråkig undervisning.

Vad överraskade dig?

– Att normen för svenskhet var så stark. Den är inte formulerad men sitter i institutionens väggar. Den omfattas även tvåspråkiga lärare och eleverna själva.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som jobbar i skolan och även skolpolitiker.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk