Hoppa till sidinnehåll
Gymnasieskola

Förförståelsens betydelse för ny kunskap

Publicerad:2009-12-12
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Hur vi lär oss beror till stor del på hur vi lyckas förena vår förförståelse med de verktyg vi har till vårt förfogande. Maria Larsson har i sin avhandling, Learning System Thinking. The role of semiotic and cognitive resources, undersökt hur studenter använder språket och andra kognitiva och semiotiska resurser för att lära sig att tänka i system.

Maria Larsson

Född 1966
i Malmö

Disputerade
2009-12-14

vid Lunds universitet

Avhandling

In the course of our educational life we are introduced to various subject areas

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har länge varit intresserad av datorstött lärande. Under min magisterutbildning kom jag i kontakt med studenter som skapade abstrakta modeller med orsak-verkan relationer och sedan använde datorn för simulering av dem. Jag blev intresserad av hur de använde de här verktygen och hur det påverkade deras sätt att skapa mening och uttrycka sig.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den handlar om hur ett antal studenter tar till sig ett nytt verktyg; om hur de lär sig att uttrycka sin förståelse genom det. Jag har studerat vilka resurser de tar till när de får ett nytt verktyg; både kognitiva resurser och semiotiska, samt hur verktyget påverkar och styr hur de tänker, samtalar och agerar. När man ska lösa ett problem måste man integrera sin förförståelse av problemet med de verktyg man har till sitt förfogande; dess förutsättningar och begränsningar. Inom till exempel matematiken finns det olika verktyg, som grafer och formler, som kan användas för att uttrycka förståelse, och inom musiken finns det en speciell notation och terminologi som man behöver lära sig för att kunna musicera.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag vill lyfta fram betydelsen av den förförståelse som vi använder när vi möter en ny situation. Hur den hjälper oss men ibland även hindrar oss i vårt meningsskapande. Men också den hjälp vi får av den speciella terminologi som verktyget kommer med. Vi måste vara uppmärksamma på de olika verktygens språk och inte ta för givet att de är direkt utbytbara. Varje representationsform, till exempel skrivet språk och bildspråk lyfter fram vissa saker och döljer andra. Det finns begränsningar i verktygen som i sin tur begränsar oss.

Vad överraskade dig?

– Hur vi lär oss att skapa abstrakta modeller var helt nytt för mig, så jag har nyfiket gett mig in på alla områden. Men jag har förvånats över studenternas förmåga att uttrycka sin förståelse med hjälp av nya verktyg som de får presenterat för sig. Studenterna i studien har använt två verktyg och jag har undersökt skillnader och likheter mellan dem.

Vem har nytta av dina resultat?

– I första hand tror jag att det är lärarna som undervisar inom systemdynamik som kommer att uppmärksamma den. Och naturligtvis lärare och forskare som intresserar sig för verktygens roll för lärande och meningsskapande.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev