I sin avhandling har Matteo Cattaneo undersökt hur lärare kan lyssna mer på barnen. Han ser storytelling som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg: "Genom storytelling är det möjligt att se på världen med andra ögon och med nya perspektiv", säger Matteo Cattaneo.
Idrott och hälsa kan fungera som en plattform för barn att vara kreativa, utveckla sina språkkunskaper och utöva inflytande. Det menar Matilda Lindberg som forskat om empowerment hos elever i idrott och hälsa med hjälp av cirkusaktiviteter.
Det finns en diskrepans mellan lärarnas och elevernas syfte med undervisningen i hem- och konsumentkunskap. Det visar Gita Berg i sin avhandling om hälsoaspekten i relation till mat i ämnet hem- och konsumentkunskap.
När ungdomar bjuds in att delta i kommunala medborgardialoger blir deras deltagarroll och makt begränsad och styrd – trots att syftet var motsatsen. Det visar Simon Magnussons avhandling.
Unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning upplever ett starkt utanförskap, och ser sig inte inkluderade på samma villkor som andra medborgare i samhället. Det visar Jenny Rosendahls forskning.
Eleverna ser fler möjligheter men också farhågor med digitala verktyg jämfört med lärare. Det visar Tiina Leino Lindell som i sin avhandling undersökt skolans digitalisering och dess utmaningar.
Val och omröstningar används ofta som ett sätt att ge barn inflytande i förskolan. Men Carina Petersons forskning visar att barnens inflytande ofta är styrt och begränsat i syfte att skapa lugn och ordning.
I mångkulturella klasser ger historielärare mer plats för elevernas egna berättelser. Det visar Kenneth Sandelin som forskat om historieundervisning i klassrum där många elever har bakgrund i andra länder.
Högstadieungdomar ser datorer och mobiltelefoner som en bromskloss för fysisk aktivitet. Det visar Linus Jonsson i sin forskning om ett hälsofrämjande skolprojekt.
Elevinflytande tar sig olika uttryck och kan värderas eller förstås på olika sätt beroende på vilka utbildningsideal som lyfts fram. Det konstaterar Linda Eriksson som beskrivit och analyserat elevinflytande som didaktisk praktik, utifrån vad som sker i undervisningen.
Samhällets omgivande strukturer har stor påverkan hur makten fördelas i skolmusikalprojekt. Det innebär att skolmusikalprojekt reproducerar redan givna elevroller, visar Lorentz Edberg.