Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 16 av 23

Bristfällig hjälp till flickor med psykisk ohälsa

2012-11-01
Ungdomar som har placerats i låst institutionsvård får sällan riktad hjälp efter utskrivningen. Det visar Maria Andersson Vogels avhandling. – Jag hoppas att politiker, chefer och andra i beslutsfattande positioner inom ungdomsvården kan ta lärdom av hur man bättre kan satsa på insatser efter utskrivning, säger hon.
Jonas Bjärehed

Många unga skadar sig själva

2012-10-31
Fyra av tio ungdomar i åldern 13-15 år uppger att de någon gång skadat sig själv, visar Jonas Bjäreheds forskning. – Det är bra om man i skolan på ett avdramatiserat sätt kan närma sig och prata med elever som skadar sig, och man ska inte vara rädd för att fråga om de här sakerna, säger han.
Anna Ehrlin

Musiken ett redskap för språklig stimulans i förskolan

2012-10-25
På vilket sätt kan sång och spel stimulera flerspråkiga barns språkliga- och sociala utveckling i förskolan? Om det handlar Anna Ehrlins forskning. – Barnen kan ta del av språket när de deltar i sång på ett sätt som de inte kan när de talar, säger Anna Ehrlin.
Anna Fouganthine

Dyslexi ett kvarstående problem

2012-10-18
Många som vuxit upp med dyslexi har inte fått sina problem uppmärksammade i skolan. Det behövs nationella riktlinjer för hur eleverna med läs- och skrivsvårigheter ska uppmärksammas, visar Anna Fouganthines forskning.
Ylva Ståhl

Hälsojournalen tar inte hänsyn till den psykosociala hälsan

2012-06-12
Barn har rätt till en dokumentation av hela sin hälsa, inte enbart den fysiska hälsan. Det menar Ylva Ståhl som skrivit en avhandling om hälsojournaler i barn- och skolhälsovården. – Journalerna måste inkludera mer av den psykosociala hälsan, menar Ylva Ståhl.

Musikalisk kunskapsutveckling under lupp

2012-05-24
- Pedagoger tillägnar sig musikpedagogisk definitionsmakt genom att utveckla egna musikpedagogiska teorier. Detta sker genom problemlösning i egna praktiker, vilket förutsätter ett såväl kritiskt som kreativt tänkande, säger forskaren Mats Uddholm, som studerat pedagogers musikpedagogiska begreppsapparat.

Ökad delaktighet i habiliteringen

2011-11-24
Margareta Adolfsson avhandling Applying the ICF-CY to identify everyday life situations of children and youth with disabilities fokuserar på vardagssituationer för barn och ungdomar med funktionshinder. Hon menar att barnen måste få beskriva hur de själva uppfattar att det fungerar.
115161723