Förskolepersonal viktig informationskälla vid utredningar av AST

Förskolans personal utgör en viktig informationskälla vid utredningar av autismspektrumstörning hos förskolebarn. Det konstaterar Elisabeth Nilsson Jobs som forskat om styrkor och funktionshinder hos små barn med AST och om förskolans bidrag till det diagnostiska arbetet.

Elisabeth Nilsson Jobs
Elisabeth Nilsson Jobs

Född 1961
Bor i Nykvarn

Disputerade 2018-12-14
vid Uppsala universitet


AVHANDLING
Recognizing Disability and Ability in Young Autistic Children

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är klinisk psykolog och har länge arbetat med neuropsykiatriska utredningar där autismspektrumstörning (AST) är en av frågeställningarna. Utredningen av AST kan ibland vara komplex och fler informationskällor kan behövas för att fastställa diagnos. Även om jag och många kollegor länge har hämtat in information från förskolan är forskningen om förskolans bidrag till det diagnostiska arbetet begränsat.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om styrkor och funktionshinder hos små barn med AST och om hur förskolepersonal kan bidra till information vid utredningar av AST. Psykologisk utredning ska innefatta både svagheter och styrkor. Många äldre barn och vuxna med AST har särskilda styrkor inom olika områden men kunskapen om hur det ser ut hos små barn är inte tidigare undersökt.

– Studien omfattar cirka 60 tre-åringar som delats i tre grupper: Barn med hög risk för AST, det vill säga med en bror eller syster med AST, och som själva har AST. En grupp med hög risk för AST men utan AST själva samt en grupp med låg risk för AST, det vill säga utan en bror eller syster med AST och med typisk utveckling.

– Med hjälp av skattningsskalor har förskolepedagoger och föräldrar gjort bedömningar av barnen. Dessa resultat har sedan jämförts med en klinisk bedömning av samma barn.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att förskolepersonal kan utgöra en viktig informationskälla när det gäller att identifiera symtom på AST. Förskolepersonal bör därför vara delaktig i utredningar kring AST. I en del fall kan föräldrarna ha svårt att upptäcka autistiska symtom i hemmiljön och då kan information om hur barnet fungerar i förskolemiljön vara viktig för att kunna ta ställning till diagnos. Kärnsymtomen vid AST utgörs av svårigheter inom socialt samspel och/eller ovanliga beteenden som exempelvis repetitiva beteenden, specialintressen eller att vilja göra saker på ett speciellt sätt.

– Resultaten visar att förskolepersonal främst noterar svårigheter inom socialt samspel hos barn med AST, medan ovanliga och repetitiva beteenden är svårare att förmedla. Det är oklart varför det är så men det skulle kunna bero på att ovanliga och stereotypa beteenden antingen är svåra att upptäcka eller att frågeformulären om dessa beteenden är svåra att besvara.

– Mer forskning behövs dock om hur ovanliga och begränsade beteenden kan identifieras i förskolemiljön och om skattningsskalorna som används kan modifieras för att vara lättare att besvara.

– Resultaten visar också att barn med AST är speciellt bra på att urskilja detaljer, exempelvis gömda kryss i en bild, i jämförelse med andra barn. Undersökningen är den första i sitt slag att omfatta så små autistiska barn. Tyvärr vet vi generellt sett väldigt lite om små barns speciella färdigheter och förmågor. Min studie visar att det behövs mer forskning inom området.

Vad överraskade dig?

– Att särskilda styrkor, exempelvis visuella, kan ses hos barn med AST redan i tre-årsåldern. Jag blev också överraskad att det är svårt att känna igen och/eller att rapportera om ovanliga och begränsade intressen.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som arbetar inom förskolan men också föräldrar. Förutom generell medvetenhet om att pedagoger kan vara en mycket viktig informationskälla i utredningen och att styrkor hos barn med AST behöver uppmärksammas kan olika yrkeskategorier ha nytta av resultaten för vidare forskning.

– När det gäller informationen från förskolan, kan forskning om identifikation och rapportering av restriktiva och begränsade beteenden leda till ökad medvetenhet om vilka beteenden som utmärker AST och till förbättrade skattningsskalor. När det gäller styrkor hos barn med AST skulle pedagoger kunna utveckla metoder för hur barnets styrkor kan användas som en språngbräda för social träning.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2019-01-22 09:15 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-02-06 16:07 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Från oro till ro i skolan

Det är möjligt att med små medel vända utvecklingen i en klass och i en hel skola. Det är Assaredsskolans erfarenhet efter att ha fått rådgivning och fortbildning i att hantera elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

ÅK 1-3 Svenska/Svenska som andraspråk: Dagen när det regnade hjärtan

Vad händer när eleverna kommer till klassrummet och ser små små hjärtan på golvet? Vad har hänt? Låt eleverna upptäcka tillsammans och skriva i par eller enskilt om dagen när det regnade hjärtan.

ÅK 7-9 Svenska/Svenska som andraspråk: Porträttbild och upphovsrätt

Detta är en lektion som handlar om att få elever att fundera över frågor som: Vem äger bilden? Får jag lägga ut bilder hur som helst? Det brukar bli intressanta diskussioner om etiska aspekter och juridiska aspekter och hur dessa inte alltid går hand i hand, skriver läraren Jenny Edvardsson.

ÅK 1-3 Bild: Måla som Romero Britto

Bildläraren Sonja Stankovich i Jönköping lät eleverna fördjupa sig i och få inspiration av Romero Brittos färgglada konst. Elevernas tolkningar blev helt underbara, skriver hon. Ett lektionstips som egentligen fungerar för alla åldrar.

Survey: Nearly all teachers use tech in class

About 95% of teachers use technology in the classroom — especially video streaming services such as YouTube, and productivity and presentation tools, such as Microsoft Office, according to a survey by Common Sense Education. Data shows that some of the tools that teachers rated as most effective, such as those involving health and well-being, were some of the least utilized.