Förskollärarna besvarar inte barnens frågor

Susanne Thulin

Född 1953
i Kristianstad

Disputerade
2011-06-10

vid Göteborgs universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan


AVHANDLING
Lärares tal och barns nyfikenhet. Kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är förskollärare i grunden men arbetar nu som lärarutbildare. Förskolan har en tradition av att positionera sig mot skolan; barns personlighetsutveckling harfått företräde framför barns kunskapsutveckling, i förskolan har det mer handlat om vem du ska bli . När förskolan fick sin första läroplan 1998 och det blev framskrivet att naturvetenskap ska läras ut ville jag undersöka hur det påverkar verksamheten.

Vad handlar avhandlingen om?

– Hur naturvetenskapen tolkas i förskolans praktik. Jag har studerat två olika temaprojekt på två olika förskolor. Jag har analyserat vad man pratar om i temaarbetena och hur man talar om det. Slutligen specialstuderade jag barnens frågor.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Dels att det är en väldig variation i samtalen och att samtalen är konkreta och har anknytning till barnens vardagserfarenhet. När jag sedan gick vidare och analyserade hur samtalen såg ut visade det sig att läraren dominerade och ställde många öppna frågor som barnen besvarade. Läraren tog sällan ställning utan samtalen präglades av att barnen skulle upptäcka själva. Lärarna använde ett antropomorfistiskt språkbruk där djur omtalas i mänskliga termer, till exempel pratade man om gråsuggor som om de vore barn på förskolan. Barnens frågor var tydliga och innehöll nästan aldrig ett antropomorfistiskt språk. De kunde fråga; vad är luft? men de fick sällan svar, istället upprepade förskollärarenfrågan.

Vad överraskade dig?

– Att det antropomorfistiska språkbruket var så utbrett. Jag blev också förvånad över hur fokuserade barnens frågor var på det naturvetenskapliga innehållet. Men barnens röster blev som kuriösa inslag, istället var det förskollärarnas frågor som var viktiga.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som arbetar i förskolan. Jag hoppas också att avhandlingen ska bidra till diskussionen om hur förskolan ska ta sig an sitt uppdrag om barns lärande om naturvetenskap.

Sidan publicerades 2011-08-25 00:00 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2012-09-19 14:26 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Educator’s view: The biggest equity issue in math is low expectations. From Origami to Super Mario and the Lebombo Bone, 3 ways to fix that

Low expectations and a focus on deficits in math – from both students and schools – are the biggest obstacle to equity in the subject, Twana Young, vice president of curriculum and instruction at the Mind Research Institute, asserts in this commentary. Turning origami fun into a fractions lesson and embracing the ”sometimes you take a wrong turn” aspect of gamified lessons are two ways Young suggests for better engaging math students.

Den oumbärliga yrkesutbildningen

Respekt för yrkeskunnande och en mer reflekterande undervisning. Det är forskarnas recept för att stärka gymnasieskolans yrkesprogram. Läs ett utdrag ur temaartikeln om yrkesutbildning i senaste numret av Skolportens magasin!