Förskollärarna besvarar inte barnens frågor

Susanne Thulin

Född 1953
i Kristianstad

Disputerade
2011-06-10

vid Göteborgs universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan


AVHANDLING
Lärares tal och barns nyfikenhet. Kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är förskollärare i grunden men arbetar nu som lärarutbildare. Förskolan har en tradition av att positionera sig mot skolan; barns personlighetsutveckling harfått företräde framför barns kunskapsutveckling, i förskolan har det mer handlat om vem du ska bli . När förskolan fick sin första läroplan 1998 och det blev framskrivet att naturvetenskap ska läras ut ville jag undersöka hur det påverkar verksamheten.

Vad handlar avhandlingen om?

– Hur naturvetenskapen tolkas i förskolans praktik. Jag har studerat två olika temaprojekt på två olika förskolor. Jag har analyserat vad man pratar om i temaarbetena och hur man talar om det. Slutligen specialstuderade jag barnens frågor.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Dels att det är en väldig variation i samtalen och att samtalen är konkreta och har anknytning till barnens vardagserfarenhet. När jag sedan gick vidare och analyserade hur samtalen såg ut visade det sig att läraren dominerade och ställde många öppna frågor som barnen besvarade. Läraren tog sällan ställning utan samtalen präglades av att barnen skulle upptäcka själva. Lärarna använde ett antropomorfistiskt språkbruk där djur omtalas i mänskliga termer, till exempel pratade man om gråsuggor som om de vore barn på förskolan. Barnens frågor var tydliga och innehöll nästan aldrig ett antropomorfistiskt språk. De kunde fråga; vad är luft? men de fick sällan svar, istället upprepade förskollärarenfrågan.

Vad överraskade dig?

– Att det antropomorfistiska språkbruket var så utbrett. Jag blev också förvånad över hur fokuserade barnens frågor var på det naturvetenskapliga innehållet. Men barnens röster blev som kuriösa inslag, istället var det förskollärarnas frågor som var viktiga.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som arbetar i förskolan. Jag hoppas också att avhandlingen ska bidra till diskussionen om hur förskolan ska ta sig an sitt uppdrag om barns lärande om naturvetenskap.

Sidan publicerades 2011-08-25 00:00 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2012-09-19 14:26 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Så skapas rektors pedagogiska ledarskap

Synen på rektors ledarskap är nära länkad till förändringar i skolpolitiken, visar Katarina Ståhlkrantz i sin avhandling. Nu har den valts till lärarpanelens favorit.

Mer jobb för förstelärare – men ingen extra tid

Att vara förstelärare innebär ofta mer arbete – men bara 10 procent av lärarna får minskad undervisningstid. Det bekräftar ny forskning.

Tydlighet och inkludering ger trygghet och självförtroende

Lunchrasten är slut. Eleverna kommer in i klassrummet där Ida Jonsson och Maria Pettersson tar emot för en mattelektion i halvklass. De arbetar strukturerat med tydlighet och inkludering och det ger eleverna trygghet och självförtroende.

How states compare on STEM education

A new, interactive national report called the STEM Opportunity Index – developed by the National Math and Science Initiative, SRI International and 100Kin10 – compares how states are supporting STEM education based on 10 indicators. NMSI CEO Bernard Harris says the goal is for states to use the data to improve STEM education.

How Dungeons & Dragons can help kids develop social-emotional learning skills

Playing a cooperative role-playing game like Dungeons & Dragons can have the added benefit of helping kids develop social emotional skills.