Fortbildning viktigt på förskolan

Birthe Hagström

Född 1950
i Landskrona

Disputerade
2010-02-26

vid Malmö högskola med avhandlingen:


AVHANDLING
Kompletterande anknytningsperson på förskola

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Eftersom vi vet att den första tiden av barnens liv är betydelsefull för deras vidare utveckling. De flesta barn börjar i förskolan tidigt och jag ville undersöka hur förskolan kan stödja utsatta barn.

Vad handlar avhandlingen om?

– Övergripande handlar den om att barn till föräldrar med psykisk ohälsa kan behöva stöd. Jag har studerat en grupp pedagoger som erbjudits fortbildning under tre år och som parallellt har arbetat som kompletterande anknytningsperson. Genom pedagogernas berättelser om sin egen utveckling och om hur arbetet med barnen har utvecklats, har jag studerat vilken betydelse fortbildningen har haft för pedagogerna och barnen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Dels är det betydelsen för pedagogernas yrkesutveckling. Pedagogerna menar att de har lärt sig mer om barns tidiga utveckling i samspel med andra och att de har kunnat omsätta den kunskapen till praktiskt arbete. De har också fått en större förståelse för barnens totala livssituation och för sin egen betydelse i samspelet med barnen.
Sedan finns det resultat som beskriver hur fortbilningen avspeglar sig i pedagogernas arbete med barnen. Samtliga pedagoger beskriver att det har tagit tid innan barnen har utvecklat en tillitsfull relation till sin så kallade anknytningsperson.

Vad överraskade dig?

– Att det tog så lång tid innan barnen litade på sin kompletterande anknytningsperson. I dag vill vi ofta gå fort fram och resurser omprioriteras med jämna tidsintervall. De här barnen behöver tid. En annan sak som kanske inte förvånat mig, men som troligen har betydelse, är vikten av att samtliga pedagoger på en avdelning fick samma utbildning under en längre period.

Vem har nytta av dina resultat?

– Ytterst handlar det förstås om att resultaten kan hjälpa utsatta barn i förskolan. Men jag hoppas också att de får någon nytta inom lärarutbildningen och inom fortbildning för förskolans pedagoger. Kunskap om anknytningsteori, affektteori och barns självutveckling är eftersatt inom förskolan. Jag hoppas dessutom att resultaten, som pekar på vikten av långsiktighet, kan få betydelse inom socialtjänsten och psykiatrin.

Sidan publicerades 2010-02-22 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-28 14:52 av


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

“Varje lärare kan inte pussla ihop sin egen verktygslåda”

Nu ska all undervisning på gymnasieskolan, vuxenutbildningen och universiteten ske på distans – en enorm omställning för Sveriges lärare. Vad ska de tänka på när lärmiljön blir digital? Skolporten har frågat forskaren Anna Åkerfeldt.

Undervisa på distans – så kan du arbeta

Struktur är viktig i all undervisning – men det är särskilt viktigt när undervisningen sker på distans. Anna Åkerfeldt, projekt- och processledare på Ifous, har sammanställt tips och råd för dig som ska undervisa på distans.

Organisera och undervisa på distans

Just nu får många elever undervisning på distans för att minska smittspridningen av coronaviruset. Här hittar du som leder och organiserar skolan stöd för hur du kan organisera för undervisning på distans. Du som undervisar får stöd kring digitala arbetssätt och verktyg.

Lektionsdesign på distans – förebygg svårigheter med virtuell gemenskap

Specialpedagogen och gymnasieläraren Helena Wallberg delar med sig av några tips för att få det att funka för alla elever och förebygga skolsvårigheter som lätt kan uppstå i en virtuell lärmiljö.

Skola hemma

Sidan upprätthålls av RISE i samverkan med Skolverket, SKR, Swedish Edtech Industry och UR.