Fortbildning viktigt på förskolan

Birthe Hagström

Född 1950
i Landskrona

Disputerade
2010-02-26

vid Malmö högskola med avhandlingen:


AVHANDLING
Kompletterande anknytningsperson på förskola

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Eftersom vi vet att den första tiden av barnens liv är betydelsefull för deras vidare utveckling. De flesta barn börjar i förskolan tidigt och jag ville undersöka hur förskolan kan stödja utsatta barn.

Vad handlar avhandlingen om?

– Övergripande handlar den om att barn till föräldrar med psykisk ohälsa kan behöva stöd. Jag har studerat en grupp pedagoger som erbjudits fortbildning under tre år och som parallellt har arbetat som kompletterande anknytningsperson. Genom pedagogernas berättelser om sin egen utveckling och om hur arbetet med barnen har utvecklats, har jag studerat vilken betydelse fortbildningen har haft för pedagogerna och barnen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Dels är det betydelsen för pedagogernas yrkesutveckling. Pedagogerna menar att de har lärt sig mer om barns tidiga utveckling i samspel med andra och att de har kunnat omsätta den kunskapen till praktiskt arbete. De har också fått en större förståelse för barnens totala livssituation och för sin egen betydelse i samspelet med barnen.
Sedan finns det resultat som beskriver hur fortbilningen avspeglar sig i pedagogernas arbete med barnen. Samtliga pedagoger beskriver att det har tagit tid innan barnen har utvecklat en tillitsfull relation till sin så kallade anknytningsperson.

Vad överraskade dig?

– Att det tog så lång tid innan barnen litade på sin kompletterande anknytningsperson. I dag vill vi ofta gå fort fram och resurser omprioriteras med jämna tidsintervall. De här barnen behöver tid. En annan sak som kanske inte förvånat mig, men som troligen har betydelse, är vikten av att samtliga pedagoger på en avdelning fick samma utbildning under en längre period.

Vem har nytta av dina resultat?

– Ytterst handlar det förstås om att resultaten kan hjälpa utsatta barn i förskolan. Men jag hoppas också att de får någon nytta inom lärarutbildningen och inom fortbildning för förskolans pedagoger. Kunskap om anknytningsteori, affektteori och barns självutveckling är eftersatt inom förskolan. Jag hoppas dessutom att resultaten, som pekar på vikten av långsiktighet, kan få betydelse inom socialtjänsten och psykiatrin.

Sidan publicerades 2010-02-22 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-28 14:52 av


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Så skapas rektors pedagogiska ledarskap

Synen på rektors ledarskap är nära länkad till förändringar i skolpolitiken, visar Katarina Ståhlkrantz i sin avhandling. Nu har den valts till lärarpanelens favorit.

Mer jobb för förstelärare – men ingen extra tid

Att vara förstelärare innebär ofta mer arbete – men bara 10 procent av lärarna får minskad undervisningstid. Det bekräftar ny forskning.

Tydlighet och inkludering ger trygghet och självförtroende

Lunchrasten är slut. Eleverna kommer in i klassrummet där Ida Jonsson och Maria Pettersson tar emot för en mattelektion i halvklass. De arbetar strukturerat med tydlighet och inkludering och det ger eleverna trygghet och självförtroende.

How states compare on STEM education

A new, interactive national report called the STEM Opportunity Index – developed by the National Math and Science Initiative, SRI International and 100Kin10 – compares how states are supporting STEM education based on 10 indicators. NMSI CEO Bernard Harris says the goal is for states to use the data to improve STEM education.

How Dungeons & Dragons can help kids develop social-emotional learning skills

Playing a cooperative role-playing game like Dungeons & Dragons can have the added benefit of helping kids develop social emotional skills.