Fortbildning viktigt på förskolan

Birthe Hagström

Född 1950
i Landskrona

Disputerade
2010-02-26

vid Malmö högskola med avhandlingen:


AVHANDLING
Kompletterande anknytningsperson på förskola

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Eftersom vi vet att den första tiden av barnens liv är betydelsefull för deras vidare utveckling. De flesta barn börjar i förskolan tidigt och jag ville undersöka hur förskolan kan stödja utsatta barn.

Vad handlar avhandlingen om?

– Övergripande handlar den om att barn till föräldrar med psykisk ohälsa kan behöva stöd. Jag har studerat en grupp pedagoger som erbjudits fortbildning under tre år och som parallellt har arbetat som kompletterande anknytningsperson. Genom pedagogernas berättelser om sin egen utveckling och om hur arbetet med barnen har utvecklats, har jag studerat vilken betydelse fortbildningen har haft för pedagogerna och barnen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Dels är det betydelsen för pedagogernas yrkesutveckling. Pedagogerna menar att de har lärt sig mer om barns tidiga utveckling i samspel med andra och att de har kunnat omsätta den kunskapen till praktiskt arbete. De har också fått en större förståelse för barnens totala livssituation och för sin egen betydelse i samspelet med barnen.
Sedan finns det resultat som beskriver hur fortbilningen avspeglar sig i pedagogernas arbete med barnen. Samtliga pedagoger beskriver att det har tagit tid innan barnen har utvecklat en tillitsfull relation till sin så kallade anknytningsperson.

Vad överraskade dig?

– Att det tog så lång tid innan barnen litade på sin kompletterande anknytningsperson. I dag vill vi ofta gå fort fram och resurser omprioriteras med jämna tidsintervall. De här barnen behöver tid. En annan sak som kanske inte förvånat mig, men som troligen har betydelse, är vikten av att samtliga pedagoger på en avdelning fick samma utbildning under en längre period.

Vem har nytta av dina resultat?

– Ytterst handlar det förstås om att resultaten kan hjälpa utsatta barn i förskolan. Men jag hoppas också att de får någon nytta inom lärarutbildningen och inom fortbildning för förskolans pedagoger. Kunskap om anknytningsteori, affektteori och barns självutveckling är eftersatt inom förskolan. Jag hoppas dessutom att resultaten, som pekar på vikten av långsiktighet, kan få betydelse inom socialtjänsten och psykiatrin.

Sidan publicerades 2010-02-22 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-28 14:52 av


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Skolportens magasin
Nytt nr ute 15 maj!

Nytt nr ute 15 maj!

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer och prenumerera här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Ifous fokuserar: Att utreda närvaroproblem i skolan

Denna rapport har två delar vilka båda syftar till att stärka skolans arbete med att utreda närvaroproblem. Den första delen ger en överblick av den forskning som finns på området. Den andra delen är en praktisk vägledning som visar vilka moment som bör ingå i en utredning och hur de kan utformas. (pdf)

Ny forskningsöversikt om orsaker till skolfrånvaro

Vad kan forskningen lära oss om hur man kan kartlägga och analysera orsakerna till skolfrånvaro? En ny rapport från Ifous och Region Stockholm ger en sammanställning av relevant forskning inom området samt konkret, saklig och användbar information om kunskapsläget.

Klättra högre efter naturvetenskapen!

”Vi behöver naturvetenskaplig kunskap för att fatta kloka beslut om hur vi ska använda våra gemensamma resurser.” Cecilia Caimans forskning om barn och hållbarhet har väckt mycket intresse.

Poddagogen #5: Thérèse Halvarson Britton om studiebesök i religionsundervisningen

I nya avsnittet av Poddagogen möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Därför förbättras inte elevresultaten – trots insatser

Skolan hade genomfört digitaliseringar av skolarbetet, stärkt det kollegiala lärandet och arbetat med språkutvecklande arbetssätt. Men trots alla dessa insatser fortsatte andelen elever som gick ut gymnasiet med fullständiga betyg att sjunka. Varför?