Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Glapp mellan forskning och undervisning i kemi

Publicerad:2017-10-10
Uppdaterad:2017-10-18
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Anna Bergqvist

Född 1969
Bor i Arvika

Disputerade 2017-06-16
vid Karlstad universitet

Avhandling

Teaching and learning of chemical bonding models: Aspects of textbooks, students’ understanding and teachers’ professional knowledge

De modeller som används för att förklara kemisk bindning kan leda till missförstånd snarare än reda ut frågetecken. Trots att det finns omfattande forskning om elevers förståelse av kemisk bindning. Det visar Anna Bergqvists avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat som lärare i många år och har upptäckt att vissa områden är särskilt svåra för elever att förstå. Kemisk bindning, som är i fokus i min avhandling, är ett av de områdena. Jag har under mina år som lärare försökt undervisa och förklara ämnet på olika sätt, men problemen kvarstod. Det kan bero på att jag inte lyckades identifiera ämnets kritiska aspekter som gör det svårt eller underlättar.

– När jag fick möjlighet att forska valde jag att rikta in mig på kemisk bindning. När jag blev bekant med didaktisk forskning så visade det sig att det fanns omfattande forskning om elevers förståelse av kemisk bindning. Men jag hade aldrig hört talas om den – och det gäller förmodligen för fler lärare. Jag ville hitta ett sätt att överbrygga glappet mellan undervisning och forskning.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur lärare undervisar om kemisk bindning, hur ämnet presenteras i läroböcker och hur läroböckernas innehåll påverkar lärare när de ska undervisa. I studien har jag analyserat vilka förklaringsmodeller som finns och hur de representeras i bilder, symboler och verbalt i böcker och av lärare. Jag har intervjuat tio lärare och analyserat deras lektionsplaneringar, samt de böcker som används mest i svenska gymnasieskolor. Jag har även undersökt hur en learning study kan utveckla lärares kunskaper om hur de undervisar och på vilket sätt en learning study kan överbrygga glappet mellan forskning och undervisningspraktik.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag fann att det sätt som kemisk bindning undervisas och presenteras på i böcker kan göra det svårt för elever på gymnasiet att förstå, och kan orsaka missförstånd i linje med vad tidigare forskning säger att elever kan ha problem med. Lärarna är starkt influerade av läroböcker och är omedvetna om att det sätt som de presenterar kemisk bindning på kan orsaka problem. Det är ett tydligt glapp mellan forskning och praktik. Även om lärare upplever kemisk bindning svårt för elever att förstå är det sällan lärarna använder en specifik förklaringsmodell för att möta en viss svårighet och för att underlätta lärandet. Lärarna i studien hade inte reflekterat över sina val, och de hade svårt att motivera hur, varför och vad när det gäller deras undervisning. Min studie visar att det finns stora utvecklingsmöjligheter för lärares ämnesdidaktiska kunskaper och hur man undervisar om kemisk bindning.

– I linje med tidigare forskning visar mina resultat också att gemensam reflektion är en avgörande faktor för att lärare ska kunna utveckla sin förmåga. De lärare som deltog i vår learning study ändrade sitt sätt att organisera sina lektioner så att det underlättade elevernas förståelse: de ändrade sitt sätt att presentera kemisk bindning, de blev mer medvetna om elevers förståelse och bättre på att motivera sina handlingar och strategier. Jag kan utifrån mina resultat konstatera att en learning study kan vara ett sätt överbrygga glappet mellan forskning och praktik.

Vad överraskade dig?

– Att lärarna hade svårt att motivera var, hur och varför de använder vissa förklaringsmodeller, utöver att de finns med i läroboken. Jag blev också överraskad av mängden forskning om kemisk bindning som finns som jag inte kände till.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärarutbildningen, men även de som arrangerar fortbildning kan få exempel på hur man kan organisera effektiv fortbildning för lärare. Lärare själva kan ta del av min forskning om kemisk bindning, men även läroboksförfattare kan få kunskap om nya sätt att presentera kemisk bindning och svårigheter med det aktuella sättet och hur det kan skapa problem. Även skolledare och huvudmän kan ha nytta av att ta del av hur viktigt det är att organisera effektiv fortbildning.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev