Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Hög lön viktig anledning för att studera företagsekonomi

Publicerad:2017-01-16
Uppdaterad:2017-02-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Eva Lindell

Född 1974
Bor i Västerås

Disputerade 2016-12-09
vid Mälardalens högskola

Avhandling

Företagsekonomistudentens studieval. Mannen, individualisten och altruisten

Möjligheten att tjäna mycket pengar används som ett av de viktigaste argumenten när företagsekonomi som studieval diskuteras, menar Eva Lindell som forskat i ämnet. Men samtidigt som företagsekonomi attraherar ungefär lika många kvinnliga studenter som manliga är det en av de högre utbildningar som ger störst skillnad i livslön mellan könen.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag studerade själv företagsekonomi på 90-talet. När jag började arbeta på Mälardalens högskola var företagsekonomi en av de största utbildningarna, det är det fortfarande. När jag började sätta mig in i studievalet för dem som valt företagsekonomi såg jag att det handlade mycket om praktisk nytta och om möjligheten att tjäna mycket pengar. Det väckte mitt intresse – vad är det med pengar som är så spännande?

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har undersökt hur företagsekonomi som studieval konstrueras språkligt, hur man pratar eller skriver om företagsekonomi. Jag har träffat nyblivna studenter på Mälardalens högskola och på Handelshögskolan – dessa två lärosäten utgör varandras ytterligheter i nationella rankinglistor. Handels har den mest homogena studentgruppen och Mälardalens högskola den mest heterogena studentgruppen av de företagsekonomiska lärosätena. Studenterna har fått beskriva sitt studieval för mig både när det gäller vad som har inspirerat till studievalet men de har även fått gå framåt i tiden och fundera på en tänkbar framtid. Jag har även tittat på vetenskapliga artiklar som beskriver företagsekonomi som studieval.

Vilka är de viktigaste resultaten?

-Att pengar och möjligheten att tjäna mycket pengar återkommer genom hela materialet. Studenterna vill nå chefs- och ledarskapspositioner i samhället. De beskriver även sitt studieval utifrån vilken nytta ekonomer gör för samhället. Men de lyfter också fram frågan om att ekonomer kan göra mindre bra saker. Även i det resonemanget kommer pengar in, att det finns en risk att man samtidigt som man tjänar pengar åt sig själv gör saker som är mindre nyttiga för ett hållbart samhälle. Det finns olika sätt att hantera detta bland studenterna och olika resonemang kring nytta och vinst och vad det innebär.

– Jag såg att det fanns vissa mönster efter kön och brottades länge med hur jag skulle hantera det. Ett sådant mönster är att killar tydligare positionerar sig på högre positioner i samhället i sitt framtida arbetsliv. Som tjej kan man positionera sig på högre positioner men i regel positionerar man sig på mellanorganisatoriska nivåer. Det är också betydligt vanligare att man som kvinnlig student beskriver studievalet utifrån framtida familjebildning och vad som fungerar om man vill ha barn. Man kan fundera på varför kvinnor positionerar sig så tydligt i relation till framtida familjebildning.

– Tittar man på företagsekonomi som utbildning så kan jag konstatera att det är en av de utbildningar som ger störst skillnad i livslön mellan könen. Det är intressant eftersom företagsekonomi är ett jämställt studieval. Det är ungefär lika många tjejer som killar på utbildningen.

Vad överraskade dig?

– Genusfrågan. Jag hade inte räknat med att det skulle vara sådana skillnader.

Vem har nytta av dina resultat?

– Det är en avhandling som jag hoppas kan läsas av de som utbildar inom företagsekonomi. Den handlar om hur vi skriver fram utbildningsämnet i kataloger och marknadsföringsmaterial.

Åsa Lasson

Foto: Jonas Bilberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev