Hon lyfter fram den skickliga läs- och skrivundervisningen

Tarja Alatalo

Född 1961
i Ylitornio, Finland

Disputerade
2011-10-13
vid Göteborgs universitet


AVHANDLING
Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3: Om lärares möjligheter och hinder

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har själv undervisat de tidiga åldrarna i tio år. En av de viktigaste uppgifterna i tidiga år är att se till barnens läsinlärning och läsutveckling.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en studie om lärares möjligheter och svagheter att bedriva god läs- och skrivundervisning. Jag var själv känd som en duktig lärare i läsundervisning, men när jag lärde mig mer om hur läsinlärning går till och vad som krävs så upptäckte jag att jag inte var så duktig. Jag kände inte till läsprocessen tillräckligt väl för att kunna ge varje elev just den stöttning som han eller hon behövde. Jag ville undersöka om fler lärare var i samma situation som jag varit.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Lärare gör sitt yttersta för att hjälpa barnen, men det är viktigt att lyfta fram det som behöver förbättras. Mina resultat visar att många lärare inte vet hur deras undervisning påverkar elevernas lärande. De har inte fått verktygen i sin lärarutbildning. Då blir det lätt så att man låter alla elever göra samma saker. Ett exempel på det är att många lärare ensidigt verkar låta eleverna läsa efter det att de knäckt läskoden. Läsning är viktigt, men barn behöver också träna på den språkliga medvetenheten, på att läsa olika slags texter och på läsförståelsestrategier.
– Om en elev har läs- och skrivsvårigheter är det bra att upptäcka det tidigt, men många lärare har inte redskap för detta. Dessutom finns det olika slags yttre hinder, som till exempel stora elevgrupper och många barn som behöver lärarens uppmärksamhet i klassen. Då kan man inte heller hjälpa eleverna på ett tidigt stadium.

Vad överraskade dig?

– Jag mötte 300 lärare och 45 av dem hade inte fått någon utbildning i läs- och skrivundervisning. Men de klarade sig lika bra i mitt kunskapstest som grundskollärare som gått sv/so-inriktningen. Så de som skulle ha fått bra utbildning mot läs- och skrivinlärning hade samma resultat som de som inte hade fått någon sådan utbildning.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag skriver främst för lärare, men givetvis också för lärarutbildningen och de som styr över den. Lärare och lärarstudenter kan lära sig ifrån avhandlingen eftersom jag redogör för viktiga kunskaper om barns läsutvecklingsprocess. Av de 300 lärare jag mötte tyckte många att de inte fått tillräckligt med utbildning i ämnet.

Sidan publicerades 2011-11-16 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 14:33 av


Konferenser
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Mobbning
  Nytt nr ute nu!

Tema: Mobbning

Skolorna är bra på att åtgärda synliga kränkningar, men desto sämre på att förebygga dem, menar forskarna. Intervju: Möt Bim Riddersporre, ton­givande forskare inom ledar­skap och förskola

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Skolportens favorit: Extra stöd behövs redan i förskolan

Barn med beteendesvårigheter är inte lika engagerade i förskolan som andra barn, vilket påverkar deras lärande och utveckling. Extra stöd behöver sättas in redan på förskolan, konstaterar forskaren Madeleine Sjöman.

Först med försterektorer

Om hela skolkommunen ska lyckas så måste de kommunala och fristående skolorna utvecklas tillsammans. Det är tanken med den nya försöksverksamheten med försterektorer i Vallentuna.

Får flickor och pojkar likvärdigt stöd i skolan?

Hur ser villkoren ut för flickor respektive pojkar med funktionsnedsättning i skolan? Är stödet likvärdigt så att alla får samma möjlighet att nå målen för sin utbildning? Det och mycket mer diskuterar en ny FoU-skrift: Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv. Läs rapporten här (pdf).

Forskare: Synen på barns kroppar har förändrats i förskolan

Det pratas för lite på lärarutbildningen om vilken kroppskontakt pedagoger får ha med barn på förskolan. Det anser nyutexaminerade förskollärare som intervjuats i forskningsprojektet ”Beröring i förskolan – omsorg eller fara?”.

Vad gör kanadensiska skolor så framgångsrika?

Carol Campbell är forskare och rådgivare till Ontarios skolverk ger sin syn på vad som gör det kanadensiska utbildningssystemet framgångsrikt.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats