Hoppa till sidinnehåll
Gymnasieskola

Innehållet i yrkesutbildningar befäster klass

Publicerad:2013-11-28
John Miller
Skribent:John Miller
Mattias Nylund

Född 1980 i Göteborg

Disputerade 2013- 09-27 vid Örebro universitet

 

 

Avhandling

Yrkesutbildning, klass och kunskap. En studie om sociala och politiska implikationer av innehållets organisering i yrkesorienterad utbildning med fokus på 2011 års gymnasiereform

Yrkesutbildningar anpassas alltmer till branschers behov på bekostnad av principer som aktivt medborgarskap och kritiskt tänkande. Det konstaterar Mattias Nylund i sin studie över vilka politiska och sociala värden som styrt organiseringen av innehållet i de yrkesinriktade gymnasieprogrammen 1970-2011.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Utbildning är jämte exempelvis familj och arbete en av de viktigaste institutionerna för hur ett samhälle tar form. Då det under de senaste decennerina, framför allt de senaste åren, genomförts väldigt många och omfattande reformer blev jag intresserad av frågan om vilka sociala och politiska konsekvenser detta får.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om vilka principer eller värden som format innehållet i de gymnasiala yrkesutbildningarna under perioden 1970-2011. Studien är gjord utifrån ett vidare samhällsperspektiv där jag beaktat att merparten av eleverna vid yrkesutbildningar har arbetarbakgrund. Därför visar avhandlingen också hur kunskap fördelas mellan olika klasser i samhället.

– Jag har i huvudsak analyserat utbildningspolitiska texter och tittat på vilka principer som under perioden styrt och präglat utbildningen, som exempelvis demokrati, kritiskt tänkande, vikten av konkurrenskraftig eller flexibel arbetskraft. I avhandlingen infår även intervjuer med ett antal elever vid ett fordonstekniskt program om vad de själva tycker är viktig kunskap.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Vad som blev väldigt tydligt är hur den senaste gymnasiereformen förstärker principen att yrkesutbildningar ska syfta till att matcha arbetsmarknadens efterfrågan. Principer som att skolans ska ha en utjämnande funktion eller uppmuntra aktivt medborgarskap genom kritiskt tänkande, vilket tidigare varit viktiga inslag i utbildningspolitiken, har nu tonats ned betydligt.

– Jag vill påstå att detta är ett utbildningshistoriskt brott. Sannolikt leder detta till en mer ojämlik fördelning av kunskaper eftersom innehållet i yrkesutbildningarna blivit betydligt mer kopplat till specifika yrkesutgångar. I den senaste gymnasiereformen utgår man ifrån att elever vid yrkesutbildningar inte är intresserade av allmänna ämnen och att dessa ämnen ökar antalet avhopp. Men dessa antaganden har mycket svagt stöd i tillgänglig forskning.

– I förlängningen förstärker detta en redan klassegregerad utbildning och minskar sannolikt den sociala rörligheten.

Vad överraskade dig?

– Att klass som problem var så frånvarande i dagens utbildningspolitik. Begreppet klass förekommer allt som oftast i 80-talets utbildningspolitiska texter men nämns över huvud taget inte i den nya gymnasiereformen från 2011. Min studie antyder dessutom att eleverna vid yrkesprogrammen är mer intresserade av allmänna ämnen än vad som gymnasiereformen ger plats till.

Vilka har nytta av dina resultat?

– Människor som jobbar med gymnasial yrkesutbildning. Men egentligen alla som är intresserade av samhällsfrågor eftersom avhandlingen i huvudsak belyser frågan om hur innehållet i utbildningen formar samhället och tvärtom.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev