Hoppa till sidinnehåll
Gymnasieskola

Kemistudenters föreställningar om entalpi och relaterade begrepp

Publicerad:2011-04-15
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Kemistudenter får problem när man introducerar nya kemiska begrepp i utbildningen som påminnerom redan tillämpade begrepp. Konsekvenserna blir att de tillämpar teorier som inte är anpassade tillden problemställning de svarar på. Det konstaterar Tor Nilsson i sin avhandling Kemistudentersföreställningar om entalpi och relaterade begrepp .

Tor Nilsson

Född 1980
i Eskilstuna

Disputerade
2011-03-25

vid Mälardalens högskola

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Kemistudenters föreställningar om entalpi och relaterade begrepp

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag sökte till ett forskningsprojekt om kemisk termodynamik. Jag är kemilärare i grunden så det äringen slump att inriktningen blev just kemididaktik.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om högskolestudenters, specifikt kemistudenters, föreställningar av några av de grundläggandebegreppen som finns inom termodynamiken.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag har identifierat flera olika problemområden där studenter har föreställningar omämnesinnehållet som inte riktigt överstämmer med hur vi undervisar på den grundläggande nivåninom högre utbildning. Det uppstår problem i och med den förenkling vi gör när vi introducerar nyakemiska begrepp som påminner om redan tillämpade begrepp.Studenterna lär sig att uttrycka det centrala men när de kommer till en frågeställning där de skasvara i enlighet med begreppen så blir det problem och de motsäger ofta sig själva. De reducerarner alla faktorer som påverkar till en faktor, så länge som det som reagerar är samma sak. Det blirväldigt förenklat i förhållande till hur vi undervisar.

Vad överraskade dig?

– Jag trodde att entalpiförändring, som är ett grundläggande begrepp inom kemisk termodynamik,skulle vara betydligt enklare. Men jag insåg att det inte är så enkelt som det framställs. Det kännssom att vi gör det lite svårare för studenterna att förstå kemiska reaktioner genom att inkluderaentalpi och dess förändring. Studenterna kan förklara med hjälp av andra begrepp och de fårproblem om vi bara slänger in ett nytt begrepp.

Vem har nytta av dina resultat?

– Framför allt lärare som undervisar i kemi på gymnasiet och inom högre utbildning samt lärarutbildare.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev