Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Kemiundervisningen kan börja i förskolan

Publicerad:23 september
Staffan Eng
Skribent:Staffan Eng

Barn kan tillgodogöra sig grundläggande kemiska begrepp redan i förskolan om de bara får rätt stöd. Det menar Nikolaos Christodoulakis, vars avhandling utgår från den ryske 1900-talspsykologen Lev Vygotskijs teorier.

Nikolaos Christodoulakis. Foto: Linnéuniversitetet
Nikolaos Christodoulakis

Bor i Aten, Grekland
Född år 1991

Disputerade 2025-02-21
vid Linnéuniversitetet

Avhandling

Exploring the development of children’s chemical understanding

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Ärligt talat var jag mest intresserad av Lev Vygotskijs kulturhistoriska teorier om lärande – inte forskning om barn. Avhandlingen var ett bra tillfälle för mig att utforska dessa teorier i praktiken och i ett nytt ämnesområde. Jag har min bakgrund i psykologi och antropologi, så jag saknar tidigare erfarenheter av förskolan och naturvetenskap.

Vad handlar avhandlingen om?

– Min avhandling handlar om hur barn förhåller sig till några väldigt grundläggande kemiska begrepp, till exempel tanken att allting består av mycket små atomer och molekyler. Jag följde och videofilmade 25 förskolebarn under ett år medan vi gjorde en serie experiment som introducerade dem för olika aspekter av litenhet. De fick till exempel förånga vätskor för att se om de kunde abstrahera idén om avdunstning.

– Jag gjorde också en litteraturstudie av Vygotskijs begrepp perezhivanie, ’upplevelse’, som betonar att lärande är en emotionell process. Begreppet kan tillföra naturvetenskapernas didaktik en mer subjektiv syn på lärande som även omfattar elevers motivation och sociala situation.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att naturvetenskap för förskolebarn till stor del handlar om barnens förmåga att ifrågasätta sina egna upplevelser. I stället för att se barn som kärl som ska fyllas med kunskap, så behöver vi träna dem i att kritiskt förhålla sig till sin omgivning. De barn som hade lättast att tillgodogöra sig en naturvetenskaplig syn på litenhet var de som hade förmågan att lösa problem, att ställa upp hypoteser och att försöka testa dem – alltså de som hade ett mer vetenskapligt förhållningssätt till verkligheten.

Min avhandling visar att barn kan förstå frågor om kemi väldigt tidigt och att det är möjligt att skapa lärandesituationer som hjälper dem att närma sig dessa frågor på ett mer ”vetenskapligt” sätt.

Nikolaos Christodoulakis

Vad överraskade dig?

– Att så många av barnen kunde ta till sig väldigt svåra begrepp: de kunde inte bara återge idén om atomer och molekyler utan också utforska konsekvenserna av den, till exempel att hårda material måste ha starkare bindningar mellan molekylerna. Ibland hör man att det bara är underbarn som kan förstå sådana saker, men det tror jag är nonsens: om vi bara ger barnen rätt förutsättningar så kan de göra förbluffande saker.

Vem har nytta av dina resultat?

– Min avhandling visar att barn kan förstå frågor om kemi väldigt tidigt och att det är möjligt att skapa lärandesituationer som hjälper dem att närma sig dessa frågor på ett mer ”vetenskapligt” sätt. Den insikten tror jag att såväl utbildningsdepartement som förskollärare – och i slutändan förskolebarnen – kan ha nytta av i hela världen.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk