Klassrumsklimat viktig faktor bakom mobbning

Marlene Bjärehed
Född 1981
Bor i Eslöv
Disputerade 2022-01-21
vid Linköpings universitet
Avhandling
The association between moral disengagement and bullying in early adolescence
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är gymnasielärare i grunden och har i den rollen mött många elever som berättat om hur de i yngre år utsattes för mobbning och vilka spår det satt i dem. Elevers trygghet och mående är oerhört viktigt och därför något jag ville forska om.Vad handlar avhandlingen om?
– Jag har undersökt hur moraliskt disengagemang hänger samman med mobbning i skolan. Moraliskt disengagemang, eller moralfrånkoppling, innebär att den inre moralen läggs åt sidan utifrån olika sociala och psykologiska processer, exempelvis ”det är nog inte så farligt” eller genom att skuldbelägga den som är utsatt. Avhandlingen är en del av ett större forskningsprojekt om mobbning och bygger på enkätsvar från cirka 1300 elever i årskurs 4–8.Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att mobbning behöver förstås som ett samspel mellan individuella och kontextuella faktorer. Att utsätta andra för mobbning eller understödja mobbningssituationer, handlar inte enbart om ett moraliskt disengagemang på individnivå. Mina resultat visar att den moraliska kompass som råder i klassrummet också har betydelse för om och hur mobbning uppstår och upprätthålls. Att arbeta med det moraliska klimatet i klassrummet är därför mycket viktigt i förebyggande insatser mot mobbning. Ett intressant resultat är att graden av elevers moraliska disengagemang inte är statiskt utan varierar över tid.Vad överraskade dig?
– Att olika mekanismer av moraliskt disengagemang hänger samman med olika former av mobbning. Ansvarsspridning är exempelvis en stark mekanism för elever som aktivt understödjer indirekta mobbningssituationer. När det gäller direkt mobbning, såsom fysiska och verbala kränkningar, hänger det mer samman med moraliskt rättfärdigande.Vem har nytta av dina resultat?
– Jag hoppas att lärare och alla andra som arbetar med barn och unga kan det. Min forskning ger inga svar på hur mobbning kan undvikas, men resultaten är en pusselbit för att öka kunskapen och förståelsen. Susanne SawanderRelaterade länkar

Stockholm
Svenska för högstadiet och gymnasiet
Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 29–30 jan 2026
Tematiska projekt i fritidshemmet
I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6 

