”Catch a cold”: Ordkombinationer viktig del i språkundervisningen

Enstaka ord är ofta i fokus när elever lär sig engelska i skolan. Men det är viktigare att kunna hur ord naturligt kombineras med vissa andra ord. Per Snoder har forskat om hur undervisning kan främja inlärning av återkommande ordkombinationer, kollokationer, i engelska.

Per Snoder
Per Snoder

Född 1974
Bor i Stockholm

Disputerade 2019-03-29
vid Stockholms universitet

 


AVHANDLING
L2 Instruction and Collocation Learning: Classroom intervention research on input processing with L1 Swedish adolescent learners of English

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är utbildad språklärare och har tidigare arbetat i både grund- och gymnasieskola där jag undervisat i engelska, franska och italienska. När jag kom in på forskarutbildningen kom jag att intressera mig alltmer för vikten av att lära sig vanliga ordkombinationer, så kallade kollokationer, när man lär sig ett språk. Tidigare forskning visar att en central komponent i en förstaspråkstalares språkliga kompetens bygger på ett stort förråd av mer eller mindre fasta ordkombinationer, kollokationer.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om vad lärare i engelska kan göra för att främja elevernas inlärning av kollokationer: fasta ordsammansättningar av ett verb och ett substantiv som exempelvis ”catch a cold”, eller ”take a shower”. Avhandlingen består av tre klassrumsstudier där jag testat sju olika metoder på sammanlagt 165 elever i årskurs 9 samt årskurs ett på gymnasiet från sex olika skolor. Eleverna har fått göra språktest både före och två till tre veckor efter metodexperimentet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att om elever görs medvetna om kollokationer, vad det är och hur olika ord hör ihop, så ökar deras språkkunskaper. Den första studien visade att de elever som lärde sig innebörden av termen ”kollokationer” lyckades bättre på eftertest. I den andra studien jämfördes två olika inlärningsmetoder. Den ena var att eleverna fick en lista med 14 kollokationer att nöta in och därefter göra ett omedelbart test. Resultaten jämfördes med att eleverna fick skriva egna meningar under utspridda inlärningstillfällen. Tidigare forskning visar att den senare metoden skulle vara mycket effektiv för ordinlärning. Men mina resultat visar att bäst effekt fick de elever som gjorde en snabb innötning.

– Studie tre bygger på en klassisk språkundervisningsteknik där eleverna fick en text uppläst och tillsammans med en klasskamrat rekonstruera egna meningar med kollokationer som ingick i texten alternativt rimma på orden. Bäst resultat här fick de elever som skrev hela meningar.

– Sammanfattningsvis visar avhandlingen att kollokationer är viktiga vid inlärning av ett andraspråk och att lärare behöver göra något aktivt för att medvetandegöra eleverna om hur ord hänger samman. En effektiv undervisningsmetod är parövningar.

Vad överraskade dig?

– Att ämnet är så obeforskat i Sverige. Jag förvånades också över resultaten i studie två som visar att snabb innötning är mer effektivt. Det pekar i helt motsatt riktning jämfört med tidigare forskning.

Vem har nytta av dina resultat?

– Framför allt lärare i engelska på högstadiet och gymnasiet. Avhandlingen innehåller tips på metoder som går att använda direkt i klassrummet. Även om min avhandling handlar om engelskundervisning så tror jag att metoderna är relevanta för moderna språk.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2019-06-05 09:44 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-06-12 11:06 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag – och vad du kan göra i stället.

Deras forskning föreslår hur framtidens skolor ska byggas

Bullriga skolmatsalar, glaspartier som stör koncentrationen under lektionen och för små skolgårdar. Dagens skolmiljöer kräver ofta en del förbättringar. Didaktikforskarna Anneli Frelin och Jan Grannäs på Högskolan i Gävle har deltagit i det fristående forskningsinstitutet Ifous projekt ”Bygga skola” med syfte att utforska hur dagens skolor fungerar i praktiken.

Samverkanskontor startar under 2020

Specialpedagogiska skolmyndigheten startar 16 nya samverkanskontor under våren 2020. Kontoren innebär ett mer uppsökande arbetssätt än tidigare för att nå de skolor som mest behöver stöd.

Det här tänker niorna på när de väljer gymnasium

Vilka program har gymnasieskolan? Hur välrenommerad är den? De faktorerna fäster elever i nionde klass mest uppmärksamhet vid när de väljer gymnasium. Men även en gratis dator eller surfplatta kan fungera som lockbete – i synnerhet för elever med låga betyg, visar ny forskning.

Use 6 leadership pillars to empower teachers

There are six leadership pillars that help principals support teachers and encourage the development of positive school cultures, according to Evan Robb, a middle-school principal in Virginia. In this article, Robb shares how to use six pillars — including vision, trust and relationships — to help build success among students and staff.