Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Kompetenta ettåringar i förskolan

Publicerad:2011-02-22
Uppdaterad:2012-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

De yngsta barnen i förskolan är sociala personer som tar initiativ och är duktiga på attkommunicera. Det slår Ingrid Engdahl fast i sin avhandling. – Mina resultat visar att även de yngsta barnen har stor social kompetens och bör mötas med respekt som personer i förskolan, säger hon.

Ingrid Engdahl

Född 1952
i Stockholm

Disputerade
2011-02-25
vid Stockholms universitet

Avhandling

Toddlers as social actors in the Swedish preschool

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Under de 25 år som jag har arbetat i förskolan har jag kommit fram till att de yngsta barnen är min favoritålder. Innan jag började arbeta i förskolan läste jag psykologi, så jag står med enfot i pedagogiken och en i psykologin. Jag har även varit med och byggt upp ämnet barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om de yngsta barnen i förskolan. I Sverige börjar oftast barnen förskolan vid ett års ålder närföräldrarna går tillbaka till arbete eller studier. Men det finns för lite forskning på de här barnen. Jaghar tittat på samspelet barn emellan, deras interaktion med varandra. Inte på samspelet mellan barn och vuxna.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag har sett att de små barnen har en otrolig social kompetens, innan de har ett verbalt språk. De tar initiativ, hälsar på varandra, och bygger relationer och vänskap aktivt redan från början. Det sker dels genom spontana möten, men även genom intentionella möten, där barnen medvetet söker sig till kompisar och till vissa leksaker. De kan uttrycka sin vilja och få gehör från omgivningen innande kan prata. De kommunicerar med gester och med ljud och skratt så att de är säkra på att de får ett ja eller ett nej från den person de kommunicerar med. Det ger uttryck för en social kompetens som man inte tidigare har beskrivit i studier om ettåringar ifrån förskolans värld.

Vad överraskade dig?

– Den största delen av den forskning som finns om de små barnen är gjorda i hemmiljön. Men när man som forskare iakttar ettåringar i förskolan blir det uppenbart hur rika de är på idéer och hur duktiga de är på att kommunicera med varandra. Jag hinner se det för att jag är forskare, i vardagen kan det vara svårt att hinna med. Men det är viktigt att vi inte underskattar de små barnen, de har förmågor och kompetenser och de ägnar stor uppmärksamhet åt varandra och bygger vänskap.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att alla som arbetar professionellt med små barn läser avhandlingen och får en aha-upplevelse om barns kompetens och sociala förmågor. Den kan även vara intressant för föräldrar att läsa. För förskolans del handlar det om att ta ettåringar på allvar.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev