Kompisrelaterad stress skapar smärta som påverkar skolarbetet

Stress över att inte accepteras av kompisar kan bidra till att utveckla smärta som påverkar vardagen och skolarbetet. Värst drabbade är tjejer, visar Matilda Wurm som forskat om kompisrelaterad stress och upplevelse av smärta hos högstadieelever.

Matilda Wurm
Matilda Wurm

Född 1975
Bor i Örebro

Disputerade 2018-06-08
vid Örebro universitet


AVHANDLING
Understanding Comorbid Pain and Emotions: A transdiagnostic approach

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Det väcktes under mina studier på psykologprogrammet. Jag förstod då hur nära känslor och smärta hänger ihop, ett ämne som jag ville utforska vidare.

Vad handlar avhandlingen om?

– Avhandlingen handlar om smärta och emotioner. En av studierna ingår i ett större projekt, Trestadsstudien. Här har jag följt 1181 ungdomar i tre år, från sjuan till nian, för att studera hur smärta, främst i nacke, rygg och axlar, utvecklas över tid i relation till oro och kompisrelaterad stress. Värken ska ha påverkat deras vardagsliv, kanske att de har svårt att koncentrera sig på skolarbetet, stannar hemma från skolan eller har problem att sova. Kompisrelaterad stress handlar i det här sammanhanget inte om mobbning utan mer vardaglig stress som om oro för att bli bedömd, inte passa in i kompisgänget. Avhandlingen utforskar också om samband mellan smärta och social ångest hos vuxna.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Huvudresultatet är att sociala faktorer är viktiga för det psykiska måendet och upplevelsen av värk. I sjuan är det ingen större skillnad mellan killar och tjejer och deras upplevelse av smärta. Men i åttan och nian ökar könsskillnaderna markant – dubbelt så många tjejer upplever smärta jämfört med killarna som håller sig på samma nivå under hela högstadiet. Tidigare forskning visar att tjejer reagerar starkare och oroar sig mer över sina relationer med kompisar. Det finns också forskning som visar att tjejer faktiskt har mer att oroa sig över i sin vardag. Jag tänker närmast på ”metoo” som ju tydligt bekräftar detta.

– Idag pratas det mycket om mobbning men mindre om kompisrelaterad stress som ofta anses ingå i tonårslivet. Men smärta utgår från hjärnan, oro och stress är därmed starkt kopplad till upplevelse av smärta. Skolan kan också öka sin kunskap om den här frågan genom att utbilda exempelvis kuratorer och skolsköterskor.

Vad överraskade dig?

– Jag blev överraskad över hur tydligt vardagsstress påverkar upplevelse av smärta. Det finns givetvis en lång rad andra bakomliggande faktorer men min studie är den första som undersöker kopplingen mellan smärta och kompisstress över tid.

Vem har nytta av dina resultat?

– Under arbetets gång tänkte jag mest att de skulle vara till nytta för vården. Men efterhand har jag insett att resultaten är lika relevanta för såväl elevhälsan som föräldrar. Det är viktigt att se helheten. Även om det inte finns några enkla lösningar så är det viktigt att vara medveten om problematiken med kompisrelaterad stress och därför oftare fråga tjejer och killar om hur de har det med sina vänner.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-08-31 14:39 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-09-19 10:14 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet?  ”Känslan av meningsfullhet är central för att lyckas i skolan”, säger forskaren Ruhi Tyson.

Getting physical: How the Flagway game sparks learning and love of math

Flagway is a game designed for kids who have self-doubt about their math skills, enjoy being physical and are in need something way different than worksheets.

Recommended annual instruction time in full-time compulsory education in Europe – 2018/19

Did you know that the time available for learning could have a positive effect on students’ learning process, in particular, in the case of disadvantaged students? This report analyses the recommended minimum instruction time in full-time compulsory general education in 43 European education systems for the year 2018/19. (pdf)

Tidiga insatser är det viktigaste för eleverna

Strukturerna. Det är dem Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik, närstuderar i sin forskning. Och de strukturer som styr skolan är ofta inte gynnsamma för elever med stort behov av stöd, menar hon. ”Alla borde inte behöva nå samma mål samtidigt”.

Innehåll viktigare än skärmtid för små barn

Hur påverkas de yngsta barnen av att använda surfplattor och smarta telefoner? WHO avråder från att barn under två år överhuvudtaget ska använda skärmar. Andra forskare menar att i ett digitalt samhälle behöver barn börja klicka på digitala enheter så tidigt som möjligt. Vad de tittar på är viktigare än hur länge.