Kompisrelaterad stress skapar smärta som påverkar skolarbetet

Stress över att inte accepteras av kompisar kan bidra till att utveckla smärta som påverkar vardagen och skolarbetet. Värst drabbade är tjejer, visar Matilda Wurm som forskat om kompisrelaterad stress och upplevelse av smärta hos högstadieelever.

Matilda Wurm
Matilda Wurm

Född 1975
Bor i Örebro

Disputerade 2018-06-08
vid Örebro universitet


AVHANDLING
Understanding Comorbid Pain and Emotions: A transdiagnostic approach

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Det väcktes under mina studier på psykologprogrammet. Jag förstod då hur nära känslor och smärta hänger ihop, ett ämne som jag ville utforska vidare.

Vad handlar avhandlingen om?

– Avhandlingen handlar om smärta och emotioner. En av studierna ingår i ett större projekt, Trestadsstudien. Här har jag följt 1181 ungdomar i tre år, från sjuan till nian, för att studera hur smärta, främst i nacke, rygg och axlar, utvecklas över tid i relation till oro och kompisrelaterad stress. Värken ska ha påverkat deras vardagsliv, kanske att de har svårt att koncentrera sig på skolarbetet, stannar hemma från skolan eller har problem att sova. Kompisrelaterad stress handlar i det här sammanhanget inte om mobbning utan mer vardaglig stress som om oro för att bli bedömd, inte passa in i kompisgänget. Avhandlingen utforskar också om samband mellan smärta och social ångest hos vuxna.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Huvudresultatet är att sociala faktorer är viktiga för det psykiska måendet och upplevelsen av värk. I sjuan är det ingen större skillnad mellan killar och tjejer och deras upplevelse av smärta. Men i åttan och nian ökar könsskillnaderna markant – dubbelt så många tjejer upplever smärta jämfört med killarna som håller sig på samma nivå under hela högstadiet. Tidigare forskning visar att tjejer reagerar starkare och oroar sig mer över sina relationer med kompisar. Det finns också forskning som visar att tjejer faktiskt har mer att oroa sig över i sin vardag. Jag tänker närmast på ”metoo” som ju tydligt bekräftar detta.

– Idag pratas det mycket om mobbning men mindre om kompisrelaterad stress som ofta anses ingå i tonårslivet. Men smärta utgår från hjärnan, oro och stress är därmed starkt kopplad till upplevelse av smärta. Skolan kan också öka sin kunskap om den här frågan genom att utbilda exempelvis kuratorer och skolsköterskor.

Vad överraskade dig?

– Jag blev överraskad över hur tydligt vardagsstress påverkar upplevelse av smärta. Det finns givetvis en lång rad andra bakomliggande faktorer men min studie är den första som undersöker kopplingen mellan smärta och kompisstress över tid.

Vem har nytta av dina resultat?

– Under arbetets gång tänkte jag mest att de skulle vara till nytta för vården. Men efterhand har jag insett att resultaten är lika relevanta för såväl elevhälsan som föräldrar. Det är viktigt att se helheten. Även om det inte finns några enkla lösningar så är det viktigt att vara medveten om problematiken med kompisrelaterad stress och därför oftare fråga tjejer och killar om hur de har det med sina vänner.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-08-31 14:39 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-09-19 10:14 av Moa Duvarci Engman


Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
When ‘Careless Mistakes’ Aren’t: Dyscalculia, Math Anxiety, and Learning Strategies That Help

Math is hard. Dyscalculia, a math learning disability, can make learning and calculating numbers downright painful. Persistent difficulties with math can also lead to intense overwhelm and feelings of academic dread, also known as math anxiety.

Irena Makower: ”De med perfektionistiska personlighetsdrag blir väldigt utsatta”

När idealet är att vara perfekt kan stress, ångest och psykisk ohälsa bli följden. Prestationen blir som en beroendeframkallande drog. Forskning, som den psykologen Irena Makower arbetar med, visar att det bästa sättet att möta detta är att samtala i klassrummet om bland annat drivkrafter.

Ny kunskapssammanställning om psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning

Nu finns en kunskapssammanställning inom området psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning. Den visar att elever med funktionsnedsättning trivs i mindre utsträckning i skolan. De har även mer olovlig frånvaro än elever utan funktionsnedsättning.

Alla ska förstå utmaningen

Spännande forskningsintroduktion­ om vikten av specialpedagogisk ­flerstämmighet i förskolan, skriver Veronica Ferm i en bokrecension.

Forskningsutblick: Upplevd stress hos barn och unga med adhd

Att vuxna med adhd ofta upplever höga stressnivåer har tidigare påvisats i forskning. Men hur upplever barn och ungdomar med adhd stress? I ett antal artiklar skrivna av forskare från Uppsala universitet har barnens perspektiv lyfts, och det framkommer att barn och ungdomar med adhd upplever stress i högre grad än jämnåriga barn utan adhd.