Komplext samspel i teaterundervisningen

I eller ur roll, eller något mitt emellan. Martin Göthberg har följt lärare och elever under arbetet med en teateruppsättning och har bland annat sett vilket komplext socialt samspel som pågår i klassrummet. 

Martin Göthberg
Martin Göthberg

Född 1959
Bor i Mora

Disputerade 2019-03-29
vid Göteborgs universitet


AVHANDLING
Interacting – coordinating text understanding in a student theatre production

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Utrymmet för de estetiska ämnena och hur man ser på värdet av dem har förändrats de senaste åren. Skolan har styrts mot en allt större betoning på mätbara resultat och förutbestämda mål, men i de estetiska ämnena jobbar man helt annorlunda vilket gör det extra viktigt att undersöka lärandet här.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har undersökt hur lärare och elever gör när de koordinerar förståelser kring den dramatext de jobbar med. Det handlar mycket om den sociala interaktionen i konstnärliga arbetsmetoder och hur deltagarna gör för att gå i land med ett gemensamt projekt, i det här fallet en teateruppsättning.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag har följt arbetet med en teateruppsättning under ett läsår och sett att det sker ett lärande i mellanrummen. Det kan vara i pauser i undervisningen, då man kommer in i eller går ut ur klassrummen eller invävt i den mer lärararrangerade delen. Jag kallar det ”didaktikens gycklare” för det kan verka lite busigt, som att ett gycklande uppstår. Eleverna byter roller med varandra, använder repliker från sin dramakaraktär eller plockar upp drag från sin karaktär, till exempel en dialekt, i sin vardagliga kommunikation. Som lärare är det lätt att uppfatta det här som störande, det hör inte till protokollet. Men i dessa mellanrum sker ett lärande som är viktigt att få syn på.

– Det andra är hur vi tillsammans, socialt, bygger förståelse av en text. Det handlar om mer än hur det verbala språket används. Textförståelse skapas genom kroppen, artefakterna, röstkvaliteter och det dynamiska i vad som händer när vi arbetar med texten kollektivt.

Var det något som överraskade dig?

– Mycket teaterforskning refererar till rolltagande som binärt, som att agera i roll eller ur roll. Men jag såg att det också finns hybrida former. Ibland pratar någon med karaktärens röst eller rör sig som den, utan att använda karaktärens repliker. Det är många roller i spel samtidigt i undervisningssituationen. Eleverna förväntas exempelvis agera i rollen av både elev och skådespelare som agerar som sin dramakaraktär. Läraren ska också vara regissör och emellanåt någon rollfigur när hen visar något på scengolvet. Till detta kom den kulturella föreställningsvärld som Molière skrev om i pjäsen för 360 år sedan, som eleverna skulle förstå utifrån sin tids kulturella och språkliga repertoar. Man kan verkligen tala om en komplext laminerad social situation i klassrummet.

Vem har nytta av dina resultat?

– Avhandlingen ligger i korsningen mellan litteraturdidaktik och teaterdidaktik så för den som är intresserad av textförståelse finns här ett nytt kunskapsbidrag.

Annika Larsson Sjöberg

Sidan publicerades 2019-06-10 08:50 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-06-19 09:06 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 14 december!

Nytt nr ute 14 december!

TEMA: Utveckla undervisningen! Så lär sig eleverna bäst, enligt forskningen. INTERVJU: Ebba Hildén vill lyfta förskollärares ledarskap.

Prova på-pris! 2 nr/99 kr!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Bra förskola avgörande för välfärdssamhället

Förskolan klarar inte att leva upp till skollagens krav på likvärdighet, larmar Sven Persson, seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet.

Lockdown schooling: research from across the world shows reasons to be hopeful

Lockdown has shown how complementary digital learning can be to in-person schooling.

På väg mot en innovationsstrategi som möter verklighetens krav

Det övergripande målet i Academedias strategiska ramverk, Färdplan 2023, är att vara ett utbildningsföretag som är marknadsledande inom områdena lärande, attraktivitet, effektivitet och innovation.

Didaktiska val ur ett genusperspektiv i skolämnet idrott och hälsa

Inga Oliynyk har i sin avhandling i pedagogik undersökt hur lärare i idrott och hälsa genom sina didaktiska val implementerar de riktlinjer om jämställdhet som beskrivs i läroplanen. Resultaten i avhandlingen visar att det är en komplex fråga som är avhängig många faktorer.

Huvudvärk och nedstämdhet – stress i skolan ökar psykisk ohälsa hos unga

Sociala påfrestningar i skolan och hemma kan påverka den psykiska ohälsan hos unga, visar en ny avhandling av Victoria Lönnfjord, doktor i socialt arbete vid Karlstads universitet. ”Det gäller ju sociala påfrestningar i skolan, men också relaterat till familjen och individen själv och hur det här associeras till psykosomatiska besvär”, säger hon.