Konflikter pressar studenter och nyblivna lärare

Konflikter med elever men även med handledare och kollegor sätter stor press på lärarstudenter och nyblivna lärare. För att hantera detta utvecklas olika strategier, visar Henrik Lindqvist i sin forskning.

Henrik Lindqvist
Henrik Lindqvist

Född 1978
Bor i Linköping

Disputerade 2019-05-24
vid Linköpings universitet


AVHANDLING
Student teachers' and beginning teachers' coping with emotionally challenging situations

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat i många år både som lärare och specialpedagog, framför allt på högstadiet och gymnasiet. I båda rollerna, men framför allt som specialpedagog behöver man kunna hantera känslomässigt svåra situationer. Känslomässiga utmaningar finns ofta med i relation till elever i behov av särskilt stöd. Jag hittade och sökte till ett doktorandprojekt, som bygger vidare på forskning inom läkarutbildningen, som handlade om känslomässigt svåra situationer som lärarstudenter och nyblivna lärare möter och hur de hanterar dem.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem. Avhandlingen bygger på intervjuer och diskussioner i fokusgrupper med lärarstudenter. Med liknande frågeställning har jag också följt 25 lärarstudenter under deras sista år på utbildningen samt första år som lärare.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att just få studenters och nyblivna lärares perspektiv på den här frågan ser jag som ett viktigt resultat. Det som oftast ligger bakom känslomässiga utmaningar är konflikter med elever, vårdnadshavare, kollegor, mentorer samt tidsbrist och stress. Men också den egna viljan och förhoppningen att ”göra gott” försätter studenter och nyblivna lärare svåra kval. För studenterna uppstår många av de här situationerna under den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU. Flera beskriver en känsla av otillräcklighet då de inte vet vilken ambitionsnivå det ska lägga sig på. Den här gruppen vittnar även om konflikter med handledare och mentorer som känslomässigt svåra.

– Mest utmanande för nyblivna lärare är konflikter med elever och kollegor. Att bli kritiserad av elever i klassrummet upplevs som oerhört pressande. Konflikter med kollegor grundar sig ofta i att nyblivna lärare känner sig ifrågasatta av äldre kollegor, kring exempelvis betygssättning. För att hantera de här situationerna utvecklar studenter och nyblivna lärare olika strategier, vilka kan grupperas i tre olika övergripande teman: Det första är att ändra på sina egna föreställningar kring läraryrket, som att till exempel sänka sin ambitionsnivå, utifrån insikten om de känslomässiga hindren. En annan strategi är att anta ett förhållningssätt som sammanfaller med den aktuella skolans värdesystem, just för att minska risken för konflikter. Den tredje strategin går ut på att få till en förändring utifrån egna idéer och ideal. De här personerna kan ses som ”förändringsagenter” som, både under utbildningen och som nyblivna lärare, försöker hitta vägar som leder till förändring.

Vad överraskade dig?

– Att långdragna konflikter med kollegor tycks vara så vanligt förekommande bland de deltagande lärarstudenterna och nyblivna lärarna. Tidigare forskning visar visserligen att det finns en hel del problem kring kollegialitet i lärarkåren, men jag blev ändå förvånad över att så många av de nyblivna lärarna pekade på just detta. Glatt överraskad blev jag däremot av ”förändringsagenterna”, att våga ta den rollen visar på en agens och att dessa personer är en stor resurs i skolan.

Vem har nytta av resultaten?

– Såväl blivande som praktiserande lärare. Men också lärarutbildare, handledare och skolledare.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2019-06-11 09:56 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-06-19 09:02 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 22 oktober!

Nytt nr ute 22 oktober!

Tema: En skola på vetenskaplig grund? Intervju: Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson vill inte släppa lärarperspektivet.

Läs mer här
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Att som rektor leda skollogopeder

Att ha en egen skollogoped på skolan är relativt ovanligt. Men på Sofielundsskolan finns det tre. ”Det är en ofantlig tillgång. Den kunskapen som de har är något som skolan absolut behöver och jag tror inte man riktigt kan förstå det förrän man har vågat att anställa någon i en ren logopedroll”, säger Malin Pantzar, rektor.

How schools can build physical activity into classroom instruction

Teachers can build brief stretching or exercise breaks into virtual classes to improve concentration, academic performance and social and emotional health, while decreasing behavioral issues, says Kate Holmes of Springboard to Active Schools.

Språkforskare: Engelska i skolan riskerar att göra undervisningen torftig

Skolor försöker locka nya elever genom att byta till en ”internationell profil” och börja undervisa helt vanliga skolämnen på engelska. Frågan är vad som händer med elevernas prestationer. ”Risken är att det påverkar deras framtida akademiska karriär negativt”, säger språkforskaren Helena Reierstam

Entusiasm höjer barns betyg – om den är äkta

När föräldrar och lärare brinner för vetenskap och matte tycks elevernas betyg inom dessa ämnen bli bättre, visar en ny studie. Egentligen handlar allt om motivation.

Skolportens favorit: Matteboken används inte alltid som tänkt

Elever i årskurs 1 använder inte alltid matematikläroböcker som det var tänkt i undervisningen, konstaterar Malin Norberg som forskat om elevers arbete med matematikläroböcker. Nu har hennes avhandling valts till Skolportens favorit av Skolportens lärarpanel.