Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Konkurrens dilemma för folkhögskolan

Publicerad:2010-06-22
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Svenska folkhögskolor har historiskt sett legat långt framme, till exempel i fråga om undervisningsmetoder. I dag har marknadstänkandet gjort sitt intåg, vilket leder till nya dilemman som utmanar identiteten, visar Caroline Runesdotter i avhandlingen I otakt med tiden?, Folkhögskolorna i ett föränderligt fält.

Caroline Runesdotter

Född 1951
i Stockholm

Disputerade
2010-06-16

vid Göteborgs universitet med avhandlingen:

Avhandling

I otakt med tiden? Folkhögskolorna i ett föränderligt fält.

Varför blev du intresserad av ämnet?

Jag arbetade på en folkhögskola i många år och upplevde många av de stora förändringarna inifrån.

Vad handlar avhandlingen om?

Om hur folkhögskolorna har förändrats genom historien fram till i dag. De har genomgått många stora omställningar.

Folkhögskolor har alltid strävat efter att erbjuda något annat än det övriga skolsystemet. Men på senare tid har de fått villkor som alltmer liknar övriga skolors, med en stor andel uppdragsbaserad och konkurrensutsatt utbildning. Jag studerar vilka dilemman som uppstår och hur folkhögskolornas identitet påverkas, till exempel relationerna mellan lärare, huvudmän och staten.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Historiskt sett har lärare vid folkhögskolor haft stort inflytande över skolformens utveckling. En viktig förändring efter avregleringen är att lärarna har fått mindre att säga till om, samtidigt som ekonomin har fått en mer framskjuten plats.

Den ökade betoningen på ekonomi har även påverkat de enskilda skolorna och skapat dilemman i verksamheten. Folkhögskolorna verkar utifrån målsättningar som inte har med pengar att göra. Samtidigt finns krav från huvudmännen på att de inte ska gå med underskott.

Beroendet av uppdrag ger en ryckighet i ekonomin och gör folkhögskolorna sårbara. För vissa tycks det närmast ha blivit ett självändamål att kunna anpassa personalstyrkan med kort varsel. Det pratas mycket om att inte sitta fast i lärartjänster. Det är ingen bra utveckling.

Vad överraskade dig?

Jag hade en bild av lärarna hade marginaliserats och helt förlorat sitt inflytande, men det stämmer inte riktigt. I mina intervjuer har jag sett olika exempel på motsatsen. På en skola infördes till exempel likalön, på lärarnas initiativ.

Vem har nytta av dina resultat?

Folk inom folkhögskolevärlden, men även andra. Många av folkhögskolornas problem finns ju också i vuxenutbildningen, gymnasiet och grundskolan.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev