Hoppa till sidinnehåll
Idrott och hälsa

Kulturkrockar i forskning om fysisk aktivitet

Publicerad:Idag 13:34
Uppdaterad:Idag 13:58
Staffan Eng
Skribent:Staffan Eng

Olika forskningstraditioner har olika syn på skolans roll för ungas fysiska aktivitet, eftersom de utgår från skilda världsbilder. För att kunna samverka måste de lära sig att förstå varandra bättre, menar forskaren Sara Hoy.

Sara Hoy.
Sara Hoy.
Sara Hoy

Bor i Saltsjö-Boo, Stockholm
Född 1986

Disputerade 2025-10-17
vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm

Avhandling

Physical activity put into context. Interdisciplinary perspectives on youth’s physically active lives in school

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Det började med att jag deltog i ett stort tvärvetenskapligt forskningsprojekt på Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, om elevers hjärnhälsa. Det bestod av tre väldigt olika delstudier: en övergripande kartläggning, en labbstudie och en etnografisk studie där vi följde elevernas vardagliga liv i skolan. När vi satte oss ner för att samarbeta kring delstudierna såg vi hur svårt det var att få ihop de här olika perspektiven.

Vad handlar avhandlingen om?

– Avhandlingen handlar om hur forskning bedrivs kring ungas fysiska aktivitet – framför allt hur olika forskningstraditioner tänker kring skolans roll. Analysdelen består av en slags metareflektion över de vetenskapliga artiklarna som ingår i min avhandling. Dessa artiklar kommer från tre olika vetenskapliga diskurser: interventionsforskning, pedagogisk forskning och kritisk forskning.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att de som forskar om ungas fysiska aktivitet har väldigt olika idéer om skolmiljöns roll, vilket påverkar möjligheterna att bedriva interdisciplinär forskning. Forskare kan se skolan som en bakgrundsmiljö som ska få unga att röra på sig mer, som en arena för pedagogiskt meningsskapande eller som strukturer för maktrelationer. Dessa synsätt bygger på olika ställningstaganden om hur verkligheten ser ut, hur vi får kunskap om den och vilka saker vi tycker är viktiga.

– I dag är effektivitetsperspektivet väldigt starkt, och det perspektivet skulle behöva balanseras med ett större fokus på mening och rättvisa. Men om forskare från olika traditioner inte förstår varandra så blir det svårt att enas om hur forskningen ska se ut.

De som forskar om ungas fysiska aktivitet har väldigt olika idéer om skolmiljöns roll, vilket påverkar möjligheterna att bedriva interdisciplinär forskning.

Sara Hoy

Vad överraskade dig?

– Att det är så svårt att förena de här perspektiven i forskning om skolan. När jag kom in i forskningsområdet så trodde jag att det skulle vara enkelt – alla tycker ju oftast att fysisk aktivitet är bra.

Vem har nytta av dina resultat?

– Den här avhandlingen är skriven för forskare, men hur forskare tänker påverkar i sin tur vilka strategier, program och interventioner som genomförs i den praktiska verksamheten. Därför tror jag att alla behöver få mer kunskap om de olika perspektiv som finns. I dag ställs allt större krav på att skolan ska bidra till ungas fysiska aktivitet i en hårt pressad agenda. För att klara det måste vi samverka – och för att kunna samverka måste vi först förstå varandra.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk