Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Kulturskillnader kräver flexibla lärare

Publicerad:2010-10-12
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Lärare som undervisar i heterogena grupper måste anpassa undervisningen till att eleverna harolika kulturell bakgrund. Det konstaterar Jan Horck i sin avhandling Meeting diversities in maritimeeducation. A blend from World Maritime University.

Jan Horck

Född 1945i Karlsborgs fästning

Disputerade 2010-09-24

vid Malmö högskola med avhandlingen:

Avhandling

Meeting diversities in maritime education. A blend from World Maritime University

Varför blev du intresserad av ämnet?

Jag har själv ofta befunnit mig i situationer där den kulturella bakgrunden har stor betydelse, närjag seglat i handelsflottan, stått i klassrummet och så vidare. Jag har sett att det kan bli orättvisor omman inte tar hänsyn till elevernas bakgrund. Det handlar om kultur, kön och religion, men också omifall man är sjöfarare eller akademiker.

Vad handlar avhandlingen om?

Om hur man kan få större rättvisa i betygsättningen när lärare och elever kommer från olikakulturer och om hur kulturellt medvetande i förlängningen kan bidra till färre olyckor till sjöss.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Att lärare måste anpassa undervisningen till gruppsammansättningen. Det går inte att vara enfyrkantig plugg i ett runt hål. Men många lärare beskriver att de pratar på samma sätt till elevernaoavsett, ålder, kön, religion etc. Det är inte riktigt bra; de måste vara mer flexibla och lyhörda förmänskliga olikheter. I blandade grupper är det nödvändigt att lärarna arbetar med olika sätt attbedöma kunskap och förmåga.
Kunskaper om andra kulturer kommer inte från himlen, det måste man lära sig. Danska matroserkan behöva lära sig att arbeta under filippinskt befäl till exempel, andra behöver lära sig att ta orderav kvinnor och så vidare. Jag rekommenderar kurser i kulturell medvetenhet för både lärare ochelever.
Lärarna måste också få undervisning i pedagogik. Man bör inte tro att man bara från sin egenskolgång vet hur man hanterar blandade klasser.

Vad överraskade dig?

Att många lärare är stelbenta, inte alls följsamma mot omgivningen. En annan var att miljönutanför skolan också påverkar både elevernas och lärarnas prestationer. Om de sitter på bussen ochhör kommentarer som jävla utlänningar kan det påverka studieresultaten.

Vem har nytta av dina resultat?

Alla som är engagerade i global verksamhet.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev