Lärande om mänskliga rättigheter i fokus

Rebecca Adami
Född 1982
i Stockholm
Disputerade 2014-05-30
vid Stockholms universitet
Avhandling
Human Rights Learning. The Significance of Narratives, Relationality and Uniqueness
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag började studera mänskliga rättigheter på högskolan, samtidigt som jag undervisade i samhällsvetenskap som vikarie. Jag kände mig tom på konstruktiva sätt att tänka kring och undervisa om mänskliga rättigheter. Jag har själv fått en utbildning i mänskliga rättigheter som varit fokuserad på det juridiska kring internationell rätt. – Som lärare funderade jag på hur man i pedagogiska relationer och olika situationer som uppstår i skolan kan fånga upp och prata om elevers och lärares egna livsberättelser där mänskliga rättigheter kommer till uttryck.Vad handlar avhandlingen om?
– Om hur lärande om mänskliga rättigheter berör personers unika livsberättelser och hur viktigt det etiska är i pedagogiska relationer. I lärande om mänskliga rättigheter sätts relationer mellan människor i fokus. Dessutom resonerar jag kring etiska utmaningar när man undervisar om mänskliga rättigheter som kan handla om representation, utsatthet och befästande av sociala kategorier.Vilka är de viktigaste resultaten?
– Det viktigaste resultatet å ena sidan är den historiska studien som är med i avhandlingen. Där lyfter jag fram icke-västerländska delegaters berättelser och kulturella och religiösa förståelser från 1948 som FN deklarationen vilar på. – Det andra resultatet är att jag i avhandlingen hjälper lärare att tänka kring undervisningen om mänskliga rättigheter, i termer av unikhet och narrativ.Vad överraskade dig?
– Det var just den historiska studien där jag bland annat tittar på FN-deklarationens uppkomst 1946-48. Jag hittade berättelser i arkiven som ifrågasatte den dominerande synen att mänskliga rättigheter endast är ett västerländskt projekt.Vem har nytta av dina resultat?
– Framför allt lärare i skolan som undervisar om mänskliga rättigheter. Avhandlingen är viktig i och med att man i den nya läroplanen lyfter fram att mänskliga rättigheter ska genomsyra alla ämnen. Men även personer i frivilligorganisationer och myndigheter som på olika sätt arbetar mänskliga rättigheter som grund. Av Åsa LassonRelaterade länkar

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

