Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

Lärarna har haft stor påverkan på historieundervisningen

Publicerad:2011-06-13
Uppdaterad:2012-03-22
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

I sin doktorsavhandling ”History in the Service of Mankind: International Guidelines and History Education in Upper Secondary Schools in Sweden, 1927-2002” visar Thomas Nygren att svenska elever har ett stort intresse av internationell historia även om styrdokument tryckt på andra punkter och att lärarkåren betytt mycket för utvecklingen av historieundervisningen.

Thomas Nygren

Född 1972
i Järfälla

Disputerade
2011-06-10

vid Umeå universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

History in the Service of Mankind: International Guidelines and History Education in Upper Secondary Schools in Sweden, 1927-2002

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Ämnet jag studerat ser jag som intressant eftersom olika sätt att undervisa i historia är intressant, för mig som lärare och som kunskapsteoretiskt och praktiskt fenomen.
– Dessutom är jag mycket intresserad av samtidshistoria. Vad eleverna fått med sig från undervisningen i historia vid olika tider i en allt mer global värld är högintressant.

Vad handlar avhandlingen om?

– Hur intresserade svenska elever har varit av internationell historia och hur mycket fokushistorieundervisningen har lagt på detta. Om historieundervisningen har gått i samklang med, eller skiljt sig,från internationella riktlinjer.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Viktigaste och till viss del överraskande resultat var att implementering är mycket mer än en top-down process. Att svenska elever tidigt främst orienterade sig emot världshistoria och att det fanns ett så stort internationellt intresse för historieundervisning.

Vad överraskade dig?

– Att implementering är mycket mer än en top-down process och att svenska lärare var så delaktiga i förändringen av historieundervisningen.

Vem har nytta av dina resultat?

– Resultaten är intressanta för lärare och forskare i en värld där skolan och historieämnet används och använts för olika syften.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev