Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Lärarutbildningen ger traditionella mattelärare

Publicerad:2012-05-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Catarina Player-Koro

Född 1962
i Kinna

Disputerade 2012-05-04
vid Göteborgs Universitet

Avhandling

Reproducing Traditional Discourses of Teaching and Learning Mathematics: Studies of Mathematics and ICT in Teaching and Teacher Education

En orsak till problemen med matteundervisningen är hur de blivande lärarna utbildas i matematik. Undervisningen på lärarutbildningen förhindrar till och med djupare förståelse för ämnet, säger Catarina Player-Koro som skrivit en avhandling om matematikundervisningen på lärarutbildningen.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är själv matematiklärare och jag har också undervisat på lärarutbildningen. Att matematik är problematiskt har ju sagts under lång tid och jag var intresserad av att undersöka vad det beror på.

Vad handlar avhandlingen om?

– Till största delen om hur lärarprogrammet formar studenternas uppfattning om lärande i matematik och vilka effekter det kan få på deras syn på hur matematikundervisning ska bedrivas.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att matematikundervisningen på lärarutbildningen, i likhet med traditionell skolmatematisk undervisning, är uppbyggd kring en ritualiserad praktik baserad på förmågan att lösa övningsuppgifter som är hämtade från en lärobok och förmedlade i föreläsningsform. Studien visar att den typ av undervisning leder till en fragmenterad form av kunskap som är kopplad till matematikklassrummet och långt ifrån den generella kraftfulla kunskap som matematik ofta beskrivs som. Alltså matematik som är möjlig att tillämpa för kreativ problemlösning och förståelse av samhälleliga, naturvetenskapliga och tekniska fenomen.

– Jag har satt det här i relation till diskussionen om att få in mer ämnesteori i lärarutbildningen. Min största poäng är att frågan handlar inte om mer eller mindre ämnesteori utan om hur de blivande matematiklärarna utbildas. Det räcker inte att säga mer ämnesteori – utan man måste fråga sig vilken ämnesteori.

Vad överraskade dig?

– Det var att budskapet som förmedlades till studenterna är att när matematikundervisning är på riktigt är det på det traditionella sättet, som i deras utbildning.

Vem har nytta av dina resultat?

– Sverige har väldigt stor nytta av att ta mina resultat på allvar. De åtgärder som man idag sätter in för att förbättra utbildningen i matematik fångar inte det här problemet.

Lotta Nylander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev