Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Lekfullhet en förutsättning för undervisning i förskolan

Publicerad:2021-12-27
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Ebba Hildén
Ebba Hildén.
Ebba Hildén

Bor i Karlstad
Född år 1976

Disputerade 2021-05-07
vid Karlstads universitet

Avhandling

Uppdrag undervisning: Bland ärtpåsar och lagtexter i förskolan

Rektorer och pedagoger i förskolan fyller begreppet undervisning med innehåll som rimmar med förskolans kultur och tradition. Det visar Ebba Hildén som i sin avhandling undersökt hur olika aktörer skapar förutsättningar för olika undervisningssituationer.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Mycket grundar sig i mina erfarenheter som förskollärare. Sedan, som doktorand, var jag med i ett forskningsprojekt om undervisning och kvalitet i förskolan, delvis utifrån Skolinspektionens rapport år 2016. I den användes begreppet undervisning och många hajade till: ”Ska vi hålla på med det i förskolan?”. Det kändes främmande för många, även för mig, och blev starten till det här projektet.

Vad handlar avhandlingen om?

– I tre delstudier har jag undersökt hur olika aktörer skapar förutsättningar för olika undervisningssituationer. Den första studien handlar om kommunikation mellan de yngsta förskolebarnen och den icke-verbala kommunikationens betydelse för undervisningssituationen. Den andra studien utgår från rektorernas perspektiv och hur de hanterar undervisning som begrepp och uppdrag ihop med sina medarbetare. Slutligen, i den tredje studien, har jag fokuserat på hur förskollärare hanterar begreppet i de kollegiala samtalen i arbetslaget.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– De yngre barnen kommunicerar icke-verbalt, men det gör även vuxna. Det är förstärkningsljud eller att man till exempel visar i stället för att berätta hur man gör en kullerbytta. Förskolebarnen stannar inte artigt kvar i undervisningssituationen utan personalen behöver ta sig an situationen på ett lekfullt sätt. Det handlar om att skapa glädje och fånga barnen.

– De två andra delstudierna visar att såväl rektorer som pedagoger förskolifierar begreppet undervisning. Det fylls helt enkelt med innehåll som rimmar med förskolans tradition och kultur. Begreppet förskolifiering myntades då förskoleklassen skulle införas och man pratade om att förskolans pedagogik skulle influera skolans. Det handlar om att stolta rektorer och förskollärare är bärare av kärnvärden och goda aspekter av förskolans kultur och tradition som man vill se till att föra vidare.

Vad överraskade dig?

– Det förvånade och gladde mig att se hur det trots att det blåser så mycket vindar fram och tillbaka i förskolan finns saker vi håller fast vid över tid.

Vem har nytta av dina resultat?

– De yrkesverksamma; arbetslaget, förskollärare och rektorer. Egentligen alla som skapar förutsättningar för verksamheten, inklusive förvaltningar och skolmyndigheter.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev