Hoppa till sidinnehåll
Elevinflytande

Många tolkningar av livskunskap i skolan

Publicerad:2011-03-25
Uppdaterad:2021-03-25
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Innehållet i ämnet livskunskap kan vara i princip vad som helst och ett stort ansvar ligger hos denenskilde läraren att tolka värdegrunden. Det konstaterar Camilla Löf i avhandlingen Med livet påschemat. Om skolämnet livskunskap och den riskfyllda barndomen .

Camilla Löf

Född 1969
i Hälsingland

Disputerade 2011-03-02

vid Malmö högskola

Läs abstract och ladda ner avhandling nedan

Avhandling

Med livet på schemat. Om skolämnet livskunskap och den riskfyllda barndomen

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har jobbat med sex och samlevnadsfrågor som lärare och under en tid följt hurlivskunskap vuxit fram. När jag fick min doktorandtjänst kändes det spännande med ettämne som inte är ett ämne men som ändå är viktigt för många av skolorna. Jag har ingått iforskningsprojektet Mångkontextuell barndom på Malmö högskola.

Vad handlar avhandlingen om?

– Avhandlingen går ut på att se hur livskunskap definieras och tolkas av olika aktörer; barnoch lärare i klassrummet, tjänstemän på kommunal nivå, politiker och statliga myndigheter.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att livskunskap kan vara i princip vad som helst. Det heter inte alltid livskunskap ochinnehållet varierar men det finns några gemensamma nämnare; ofta handlar det omjämställdhetsarbete, värdegrunden och sociala relationer. I och med att det inte finns någrakursplaner så innebär det att lärare är relativt ensamma när de ska tolka värdegrunden.
– Det var intressant att se hur många olika aktörer som vill ha något att säga till om när detkommer till livskunskap. Genomgående i argumentationen för livskunskap är att man villanvända det för att stärka barn och skydda dem från en vardag med många risker. Beroendepå vem som definierar livskunskap är det olika risker man tar fasta på.
– I debatten är det ofta fokus på huruvida livskunskap ska finnas som skolämne eller inte. Jagtycker att det är en ytlig nivå att hålla debatten på! Skolan har ett tydligt socialt uppdrag ochdebatten borde i stället handla om hur man ska göra arbetet på ett kvalitativt och likvärdigtsätt.

Vad överraskade dig?

– Jag visste att det fanns olika tolkningar av livskunskap men att det var så enormt många och så många aktörer inblandade på olika samhällsnivåer hade jag inte väntat mig.

Vem har nytta av dina resultat?

– Resultaten kan förhoppningsvis fungera som en påminnelse om att lärares arbetssätt ska svara mot skolans värdegrund. Utöver lärare kan politiker och skolans myndigheter har nytta av dem.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev