Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Mångfacetterad läsning hos blivande svensklärare

Publicerad:2017-11-28
Uppdaterad:2017-12-07
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Marie Thavenius

Född 1962
Bor i Lund

Disputerade 2017-10-27
vid Malmö högskola

Avhandling

Liv i texten: om litteraturläsningen i en svensklärarutbildning

Studenter på svensklärarutbildningen har en sammansatt och innehållsrik läspraktik. Det visar Marie Thavenius som undersökt hur blivande svensklärare läser skönlitteratur.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har alltid varit intresserad av skönlitteratur. Både privat och i mitt arbete som svensklärare på högstadiet och gymnasiet och de senaste femton åren som lärarutbildare i svenska. Jag ville undersöka hur blivande lärare ser på läsning av skönlitteratur.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om läsning av skönlitteratur i svensklärarutbildningen. Jag har genom enkäter, intervjuer och observationer utforskat hur studenter läser, uppfattar och diskuterar skönlitteratur. Därutöver har jag analyserat styrdokumenten för svenskämnet i skolan och i en lärarutbildning. Mitt syfte är att fördjupa förståelsen för litteraturläsningens praktik och funktion i svensklärarutbildningen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att svensklärarstudenter läser skönlitteratur utifrån många olika perspektiv. Studenterna läser för sin framtida yrkeskarriär, använder flera olika analysmodeller, upplever olika världar, blir berörda eller inte, omprövar sina tolkningar i diskussion med andra. Till skillnad från tidigare forskning, visar mina resultat att det i studenternas läsning pågår ett samspel mellan analytiska kommentarer och mera personliga reaktioner.

– Den rådande litteraturdidaktiska forskningen i Sverige förordar ofta ett fokus på texten, att litteraturen har ett värde i sig och ska läsas för sin egen skull, snarare än att användas för andra syften. Men mina resultat visar att lärarstudenterna inte gör någon sådan uppdelning – att läsa för textens värde utesluter inte att den samtidigt kan användas i andra sammanhang.

Vad överraskade dig?

– Att studenternas läspraktiker är så sammansatta och innehållsrika. Även om uppgiften består i att analysera en text utifrån en given fråga eller metod så stannar deras läsning inte där.

Vem har nytta av dina resultat?

– Svensklärarutbildare, svensklärarstudenter och forskare vid lärarutbildningen. Men även praktiserande svensklärare kan ha nytta av dem.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev