Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 7-9

Matematiken engagerar elever

Publicerad:2017-06-01
Uppdaterad:2017-06-08
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Rimma Nyman

Född 1983
Bor i Göteborg

Disputerade 2017-04-21
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classroom

Innehållet i matematikuppgifterna, snarare än hur uppgiften presenteras, väcker elevers intresse. Det visar en avhandling av Rimma Nyman.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Som lärare i matematik funderar jag ofta kring hur man intresserar och engagerar elever. Jag började läsa John Dewey och intresserade mig för hans syn på intresse och ville ta reda på vad lärare kan göra för att engagera elever i matematik.

Vad handlar avhandlingen om?

– Temat är intresse och engagemang, men det är mångfacetterade begrepp. Jag har studerat elever i årskurs 6-9 utifrån olika perspektiv; forskningens, lärarnas och elevernas, för att försöka förstå vad som kännetecknar elevernas strategier. Jag har använt mig av TDS, teorin om didaktiska situationer, som verktyg för att förstå och analysera.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att läraren har en viktig roll i att skapa engagemang. Till skillnad från forskarna, som använder många olika uttryck för vad engagemang är, var lärarna eniga om vad engagemang är och kunde ge exempel från sin undervisning. Exempelvis att eleverna är koncentrerade eller bidrar med egna idéer. Jag har analyserat uppgifter som eleverna själva anser intressanta och engagerande och här lyfter eleverna fram innehållet framför formen. Forskare och lärare kopplar ofta intresse till gruppdynamik och relationer i klassrummet men eleverna fann matematiken i sig intressant.

Vad överraskade dig?

– Att eleverna anser att det är matematiken i sig som gör uppgiften intressant. Det finns något i matematiken i sig som engagerar. Jag trodde att även lärarna skulle prata om detta men de betonade bland annat relationerna i klassrummet och hur uppgiften presenteras som viktigt för elevernas engagemang och intresse.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare som vill ha en djupare förståelse för hur man engagerar elever. I avhandlingen finns också underlag för de lärare som vill få uppslag och utvecklas. Sen kan den vara användbar för forskare som vill fortsätta att studera intresse och engagemang.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev