Hoppa till sidinnehåll

Mentor kan vända frånvaro till närvaro

Publicerad:2017-03-14
Uppdaterad:2017-04-11
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Anna Borg, skolsamordnare på KIND- Center of Neurodevelopmental Disorders, Karolinska Institutet Stockholm
Hej, Anna Borg, skolsamordnare på KIND-Center of Neurodevelopmental Disorders, Karolinska Institutet Stockholm.

Du ska föreläsa på Skolportens konferens om elevhälsa i höst. Vad ska du prata om?

– Om vikten av att etablera relationer och att arbeta strukturellt och systematiskt för att främja närvaro i skolan. Närvaro handlar ju inte bara om att vara närvarande fysiskt utan också mentalt – att vilja vara i skolan.

Hur ser det ut i skolorna i dagsläget?

– Väldigt olika och mer eller mindre bra, skulle jag säga. Överlag finns en brist på just systematik. Insatser för att främja närvaro hänger inte alltid ihop, det finns ingen ”röd tråd”. I de lägre åldrarna fungerar det bättre men för äldre elever saknas ofta en helhetsbild kring eleven.

Konkret, vad är det som behövs för att få elever tillbaka till skolan?

– De flesta elever, inte bara på högstadiet, har många olika lärare. Kring elever med frånvaroproblematik finns oftast elevhälsans professioner inblandade men också aktörer utanför skolan som exempelvis socialtjänst och BUP. För att i grunden hjälpa de här eleverna krävs någon, jag brukar använda ordet mentor, som samordnar resurser och insatser, som synliggör behoven på individnivå, har överblick och ansvar för dokumentation. Av avgörande betydelse är också att lärare och övrig skolpersonal är överens om vilka stödjande strukturer som är viktiga att etablera, arbeta utefter dem samt följa upp och utvärdera effekterna. Läs mer & boka plats   Susanne Sawander
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6