Hoppa till sidinnehåll

Mentor kan vända frånvaro till närvaro

Publicerad:2017-03-14
Uppdaterad:2017-04-11
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Anna Borg, skolsamordnare på KIND- Center of Neurodevelopmental Disorders, Karolinska Institutet Stockholm

Hej, Anna Borg, skolsamordnare på KIND-Center of Neurodevelopmental Disorders, Karolinska Institutet Stockholm.

Du ska föreläsa på Skolportens konferens om elevhälsa i höst. Vad ska du prata om?

– Om vikten av att etablera relationer och att arbeta strukturellt och systematiskt för att främja närvaro i skolan. Närvaro handlar ju inte bara om att vara närvarande fysiskt utan också mentalt – att vilja vara i skolan.

Hur ser det ut i skolorna i dagsläget?

– Väldigt olika och mer eller mindre bra, skulle jag säga. Överlag finns en brist på just systematik. Insatser för att främja närvaro hänger inte alltid ihop, det finns ingen ”röd tråd”. I de lägre åldrarna fungerar det bättre men för äldre elever saknas ofta en helhetsbild kring eleven.

Konkret, vad är det som behövs för att få elever tillbaka till skolan?

– De flesta elever, inte bara på högstadiet, har många olika lärare. Kring elever med frånvaroproblematik finns oftast elevhälsans professioner inblandade men också aktörer utanför skolan som exempelvis socialtjänst och BUP. För att i grunden hjälpa de här eleverna krävs någon, jag brukar använda ordet mentor, som samordnar resurser och insatser, som synliggör behoven på individnivå, har överblick och ansvar för dokumentation. Av avgörande betydelse är också att lärare och övrig skolpersonal är överens om vilka stödjande strukturer som är viktiga att etablera, arbeta utefter dem samt följa upp och utvärdera effekterna.

Läs mer & boka plats

 

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Spanska

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i spanska! Ta del av didaktisk forskning, se ämnesfördjupande föreläsningar och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Konferensen vänder sig främst till lärare från åk 6 till gymnasiet, men kan även passa för vuxenutbildningen. Delta på plats i Stockholm 17–18 oktober eller via webbkonferensen 24 oktober–15 november.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
17–18 okt

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev